Ga naar Content

West-Friese havengemeenten willen riviercruisetoeristen langer in de stad houden

Er meren dit jaar een recordaantal riviercruiseschepen aan in de West-Friese havensteden Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Echt veel profijt lijkt de lokale economie er alleen nog niet van te hebben. Toch wordt geprobeerd de vele toeristen te verleiden om de steden te ontdekken, en wordt er onderzoek gedaan naar hoe het in de toekomst verder moet. Is verdere groei wenselijk?

Terrassen aan de Roode Steen in Hoorn - Foto: NH Media/Maarten Edelenbosch

Hoorn verwacht dit jaar een recordaantal van 463 schepen, met daarop per keer zo'n 125 tot 150 toeristen, in totaal dus bijna 60.000 toeristen. Dat klinkt als een potentiële goudmijn, maar van meerdere ondernemers horen we dat de passagiers van de riviercruiseschepen ze weinig opleveren. 

Passagiers hebben alles vaak aan boord

Van entertainment, tot eten en drinken: alles is aan boord. En vaak is er zo weinig vrije tijd dat ze de steden niet bezoeken. Hoorn wordt door sommigen zelfs alleen gebruikt om op de bus te stappen richting bijvoorbeeld de Zaanse Schans of de bloembollenvelden.

Lees ook

Toch ziet de Enkhuizer wethouder Jan Franx, zelf woonachtig in het centrum van de stad, wel mogelijkheden. "Ze vinden Enkhuizen een prachtige stad. Ze kunnen hier rustig over straat lopen, zonder van je sokken te worden gereden. En om de 40 meter is er wel iets te vertellen over de historie."

Zoeken naar manieren om toeristen naar stad te lokken

Maar dan moet er dus wel tijd zijn om überhaupt de steden te bezoeken. Annemieke de Lange van de VVV in Enkhuizen heeft daar wel ideeën over: "Het komt steeds vaker voor dat passagiers de tijd krijgen om de stad te ontdekken", vertelt ze.

“We ontvangen van tevoren een schema van de schepen die eraan komen, zodat wij daarop kunnen inspelen. Als we weten dat ze om acht uur 's ochtends aankomen, en bijvoorbeeld om twaalf uur 's middags weer weggaan, dan moeten we natuurlijk niet pas op dat tijdstip opengaan.” 

Volgens wethouder Jan Franx is het belangrijk om als gemeente en ondernemers samen op te trekken. "Trek passagiers naar je winkel toe. Zet bijvoorbeeld vlaggetjes in de bloemenbak." Hij geeft daarnaast aan dat er ruimte is om eerder open te gaan.

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto: NH Media

Er is dus enthousiasme bij de gemeenten, maar ook zij willen weten wat al die extra riviercruiseschepen de regio oplevert. En hoe moet dat verder in de toekomst? Is er ruimte voor meer groei, of moet het aantal schepen juist krimpen. "Dat zijn vragen die wij ook hebben", vertelt een gemeentewoordvoerder van Hoorn. "We proberen dat nu in beeld te brengen." En daarmee wordt de beleidsvisie aangestipt, die de toekomst van de riviercruisevaart moet bepalen. 

Plattegrond met routes als oplossing

Ondertussen is het dus vooral zaak om te proberen de toeristen de stad in te lokken. "Er ligt er nu een plattegrond bij ons VVV-winkel in Enkhuizen. Daarop staan routes langs hoogtepunten als De Drommedaris of de Zuiderkerk aangegeven", aldus Annemieke de Lange. Daardoor is ook de hoop dat toeristen onderweg meer uitgeven bij lokale ondernemers.

Lees ook