Na het groot onderhoud aan de Kaagbaan is er nu een andere start- en landingsbaan aan de beurt. Vanaf vandaag tot en met woensdag 22 mei zal de Buitenveldertbaan op Schiphol buiten gebruik zijn vanwege jaarlijks regulier onderhoud. Gedurende deze periode zullen er geen vliegtuigen kunnen opstijgen of landen op deze baan.
Tijdens het onderhoud zal de Kaagbaan worden ingezet voor startend vliegverkeer en de Schiphol-Oostbaan voor landend vliegverkeer. Dit betekent dat bewoners in de gebieden onder de vliegroutes van deze banen mogelijk meer vliegtuigen zullen zien en horen dan normaal. Tijdens het Pinksterweekend (18, 19, 20 mei) is de Buitenveldertbaan overigens wel beschikbaar voor vliegverkeer.
Regulier onderhoud
Het onderhoud omvat diverse werkzaamheden, waaronder reparaties aan het asfalt en markeringen, de controle van bekabeling en elektra, het doorspoelen van het regenafvoersysteem, maaien van omliggende grasvelden en het schoonmaken of vervangen van lampen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
Eerder dit jaar was de Kaagbaan nog buiten gebruik voor groot onderhoud, wat eens in de vijf jaar wordt uitgevoerd. De sluiting duurde ruim negen weken en omvatte vooral het aanleggen van 86.800 vierkante meter nieuw asfalt, onder andere op veelgebruikte delen van de baan.
Tekst gaat verder onder de reportage over het onderhoud aan de Kaagbaan:
Onderhoud aan Kaagbaan (2024) op Schiphol - NH Nieuws
De Kaagbaan is in tegenstelling tot de Buitenveldertbaan een voorkeursbaan van de luchthaven, omdat de aanvliegroutes over dunbevolkt gebied lopen. Daarom was het effect voor de omgeving groot toen deze baan moest sluiten. Toen werd de Aalsmeerbaan vaker ingezet, wat opgemerkt werd in onder andere Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn.
Verwachte overlast in regio Amsterdam
Dat de Schiphol-Oostbaan tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan wordt ingezet, zal het grootste verschil opleveren voor omwonenden. Deze baan is meestal in gebruik voor klein luchtverkeer, privéjets en helikopters en wordt eigenlijk alleen ingezet voor grotere, commerciële vliegtuigen bij een zuidwesterstorm.
Nu zal het dus vaker kunnen gebeuren dat er grotere toestellen vliegen vanuit de richting van Volendam en Monnickendam en dat deze vrij laag over Amsterdam-Noord en de Amsterdamse binnenstad heenvliegen. Daarna zullen ze over Oud Zuid en de Nieuwe Meer dalen voor de landing op Schiphol.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]