Ga naar Content

Buurtbewoners Heemskerk willen elektrische deelauto's: "Er zijn alleen maar voordelen"

Als het aan EcoHeemskerk ligt, rijden er binnenkort een stuk minder auto's in de IJmond. De bewonersvereniging zet in op deelauto's, waarbij verschillende huishoudens gezamenlijk gebruikmaken van één of meerdere voertuigen. Volgens de bedenkers van de plannen zijn er alleen maar voordelen, nu nog deelnemers bij elkaar brengen. 

Frits Brouwer bij laadpaal van deelauto - Foto: NH Media

Na Heemskerk te hebben geholpen met isolatie en het promoten van zonnepanelen, kwam EcoHeemskerk op een ander idee: de elektrische deelauto.

Samen met zijn collega's is voorzitter Frits Brouwer voortdurend op zoek naar manieren om de gemeente duurzamer te maken. "Ons doel is om de burger te helpen groener te worden, zodat in 2050 de C02-uitstoot op nul staat", zegt hij.

"Ons doel is om de burger te helpen groener te worden, zodat in 2050 de C02-uitstoot op nul staat"

Frits Brouwer, voorzitter EcoHeemskerk

Het concept  van de deelauto kwam overwaaien uit buurgemeente Castricum, waar momenteel al vier van zulke auto's in gebruik zijn. "Het is daar een succes, dus dachten we: dat kan hier ook! We hebben toen onze collega's in Castricum opgebeld, subsidie bij de provincie aangevraagd en nu gaan we in vier gemeentes van start. Heemskerk, Beverwijk, Uitgeest en Velsen."

Hoe werkt het

Het systeem werkt als volgt: een groep van ongeveer 12 tot 16 huishoudens is gezamenlijk eigenaar van één of twee auto's, afhankelijk van hun verwachte rijbehoefte. Met behulp van een app, die tevens als autosleutel fungeert, kunnen leden de auto reserveren. Dit kan tot twee maanden van tevoren of zelfs enkele minuten voor vertrek. Iedereen betaalt maandelijks een bedrag tussen de 50 en 300 euro, afhankelijk van het gekozen abonnement.

Alleen maar voordelen

Volgens Brouwer zitten er alleen maar voordelen aan het systeem. "Het is elektrisch, dat is duurzamer. Er is meer ruimte in de straat en daardoor meer ruimte voor groen. Ook is het abonnement inclusief wasstraat, keuring en andere benodigdheden. Daarnaast is het een buurtinitiatief, dus leer je hen ook beter kennen. Je zorgt echt 'samen' voor dezelfde auto."

Het is dan ook aan de deelnemende bewoners zelf om duidelijke afspraken te maken. "Ze moeten bijvoorbeeld beslissen of er een kinderzitje nodig is of niet. Als één persoon de auto aanzienlijk meer gebruikt dan de anderen, moeten ze diegene aanspreken of overwegen om een extra auto aan te schaffen."

"Het is voordeliger dan een eigen auto als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt"

Frits Brouwer, voorzitter EcoHeemskerk

Doelgroepen

Maar volgens Brouwer zal het niet zo snel voorkomen dat één persoon de auto buitensporig veel gebruikt. "We richten ons op verschillende doelgroepen. Ten eerste zijn er de ouderen, die nog een tweede auto hebben. Als de kinderen het huis uit zijn en de auto alleen nog voor boodschappen wordt gebruikt, biedt de deelauto een uitkomst."

"Datzelfde geldt voor zzp'ers die af en toe de deur uit moeten, milieubewuste bakfietsmoeders die af en toe toch een auto nodig hebben, of voor jongeren die nog thuis wonen," legt Brouwer uit. "Zie het zo: het is voordeliger dan een eigen auto als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt."

Aanmelden

EcoHeemskerk is momenteel op zoek naar IJmonders die oor hebben naar het plan en relatief dicht bij elkaar in de buurt wonen, zodat de auto op loopafstand kan staan. Brouwer heeft er alle vertrouwen in dat het lukt. "Bij de vooraankondiging van ons idee waren er al enthousiastelingen."

Aanmelden kan tot en met 12 mei. "Zodra we een groepje hebben gevonden, gaan we eerst nog met hen in gesprek. We hopen dat van de zomer de eerste auto's de weg op gaan!"

Lees ook

Tips?

Stuur ons jouw tips op [email protected]