Ga naar Content

Rampenoefening op volle zee bij IJmuiden trekt honderden 'slachtoffers'

Ze hebben vijfhonderd figuranten voor de oefening nodig, maar de teller staat inmiddels op al 1200 aanmeldingen. Op 1 juni oefenen hulpdiensten een ramp met een ferryschip met vijfhonderd passagiers op volle zee voor de kust van IJmuiden. Het enorme aantal aanmeldingen vindt de organisatie overweldigend. De inschrijving is inmiddels gesloten en ook op de wachtlijst is geen plaats meer.

Foto: DFDS

Het gaat om een oefening met de codenaam Livex2024. Het scenario van de ramp: op een van de ferryschepen van scheepvaartbedrijf DFDS breekt op volle zee brand uit. De kapitein besluit dat alle 500 passagiers geëvacueerd moeten worden. Het is een oefening die eens in de vijf jaar gehouden wordt. 

Die brandmelding is de start van een oefening waarbij alles uit de kast wordt getrokken. Helikopters, vliegtuigen en reddingsboten; alles wordt ingezet om te redden wat er te redden valt.

Om de vijfhonderd passagiers van boord te halen, zet de kustwacht twee helikopters en een vliegtuig in. De KNRM verleent assistentie met zeven reddingsboten en op land oefent de Veiligheidsregio Kennemerland de verzorging en afvoer van slachtoffers naar ziekenhuizen en opvanglocaties.

Vrijwillige slachtoffers

De vijfhonderd 'slachtoffers', de opvarenden van de ferry in problemen, zijn vrijwilligers. Zij zijn door de stichting OOV-support geselecteerd. OOV-support, kort voor Openbare Orde en Veiligheid-support is een non-profitorganisatie gespecialiseerd in het werven van figuranten voor oefeningen.

Arthur Haijer van OOV-support is verrast door het grote aantal aanmeldingen. "Ook de grote verscheidenheid van de mensen heeft ons verrast", zegt hij. "Voor deze grootschalige operatie is gekozen voor een open inschrijving", vertelt Haijer. "Er zit dan ook van alles tussen."

Krasse knar

Een van de oudste vrijwillige slachtoffers onder de aanmelders is Hans Feije (87) uit Heemstede. Hans werkte 40 jaar in de betonbouw en is in topconditie. Aan de telefoon praat hij nuchter over zijn deelname aan Livex2024.

"Ik vind het gewoon heel erg mooi dat het gebeurt, er gaan veel ouderen mee met zo'n ferry dus het is ook belangrijk dat die mee oefenen voor als  het misgaat", aldus Feije. Over de voorbereidingen doet Feije ook niet al te moeilijk: "Ik fiets iedere dag en ik loop veel. Ik kom net van de markt waar ik anderhalf uur heb rondgelopen. Mijn conditie is prima." 

Hans doet samen met zijn 80-jarige zwager Ben mee aan de oefening. Ze zijn van plan om, als het zover is op 1 juni, samen op de fiets naar IJmuiden te rijden.

Hans is dankbaar voor zijn blakende gezondheid is en dat hij dit allemaal nog kan doen. "Om me heen zie ik hoe het ook kan, veel mensen worden ziek of gaan dood. Soms heb ik twee begrafenissen in de week", aldus Feije.

Op de vraag wat zijn vrouw ervan vindt dat hij aan de oefening op open zee meedoet, zegt  hij: "Ze vindt het heel leuk voor mij, want ze weet hoe ik ben." 

Het spectaculaire filmpje waarmee OOV-support de werving voor vrijwilligers aan Livex2024 startte, zorgde voor veel en soms een beetje 'te' enthousiaste belangstelling. "Ik heb mijn vaarbewijs", schreef een aanmelder. "Ik kan die boot wel varen tijdens de oefening". 

En zo kwamen er meer overmoedige aanmeldingen. Aanmelders gaven aan wel mee te willen doen als ze in een helikopter gehesen ('gehoist') zouden worden. Toen ze was uitgelegd dat alleen mensen met een speciale opleiding in aanmerking komen om van het schip in een kustwachtheli gehesen te worden, haakten die meestal af.

"Ik heb mijn vaarbewijs, ik kan die boot wel varen tijdens de oefening"

Vrijwilliger op het aanmeldingsformulier

Sterallures

"Onder de aanmeldingen opvallend veel mensen die aangeven ervaring te hebben als figurant in films", vertelt Arthur Haijer van het wervingsbureau. Het aanmeldingsformulier bood de mogelijkheid 'bijzonderheden' te vermelden en daar werd door aspirant slachtoffers veel gebruik van gemaakt om 'kansvergrotende' vaardigheden toe te lichten.

"Zo was er iemand", vertelt Haijer, "die aangaf dat 'ie al twintig jaar ervaring had als figurant in filmproducties, met kleine stukjes tekst en zelfs explosieven op het lichaam", aldus Haijer die onmiddellijk duidelijk maakt dat dat soort vaardigheden er niet per se toe doen op 1 juni.

Golven en wind

Wat er wel toe doet, is de conditie van de opvarende. "Je moet van een slingerend schip kunnen overstappen in een wiebelige sloep, dan moet je wel fit zijn", zegt Haijer. "Natuurlijk is het op 1 juni windstil en heerlijk zonnig", zegt Haijer lachend, "maar de oefening gaat ook door als er een windje staat en het misschien motregent." 

Hij legt uit dat verwacht wordt dat de deelnemers mobiel zijn en een redelijke conditie hebben. De aanmelder die vroeg of er ook invalideparkeerplaatsen beschikbaar zouden zijn, valt dus niet in de prijzen. Ook de aanmelder die vroeg of hij zijn huisdier mee mocht nemen tijdens de oefening mag niet inschepen op 1 juni. 

Tips?

Stuur ons jouw tips op [email protected]