Ga naar Content

NS past dienstregeling HSL-treinen aan, nog geen oplossingen voor snelheidsbeperkingen

NS zal in juni de dienstregeling van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) wijzigen. Vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten op dit traject werden begin dit jaar snelheidsbeperkingen opgelegd. Sinds februari rijdt er hierdoor één trein minder per uur tussen Breda en Amsterdam. "Een oplossing voor deze problemen verwacht spoorbeheer ProRail op korte termijn niet", vertelt woordvoerder Zuid, Arno Leblanc. 

Foto: AT5 / Luuk Koenen

In het najaar van 2022 werd bij een viaduct ter hoogte van het Zuid-Hollandse dorp Rijpwetering een constructiefout ontdekt waardoor er scheurtjes ontstonden. De gebruikelijke 300 kilometer per uur die hogesnelheidstrein rijdt was daardoor niet meer veilig. Op dat stuk mag nog maar 80 kilometer per uur worden gereden.

Omdat nog negen constructies op het hogesnelheidstraject op dezelfde manier zijn aangelegd, liet ProRail onderzoek doen naar de kwaliteit van de bruggen en viaducten. In afwachting van de uitkomsten mocht er maximaal 160 kilometer per uur worden gereden. 

Snelheid teruggebracht 

In januari dit jaar werd bekend dat ook de snelheid niet veilig is. Vijf van de negen constructies bleken namelijk niet sterk genoeg. ProRail heeft daardoor de maximumsnelheid op die locaties teruggebracht naar 120 kilometer per uur. "Door deze genomen maatregelen lopen de treinen veel vertraging op en is het dus niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden", liet ProRail toen weten. 

"Tussen Rotterdam - Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen"

Arno Leblanc, woordvoerder Zuid

Leblanc vertelt dat de snelheidsbeperkingen en de daarbij horende rijtijden in de dienstregeling worden verwerkt. Ook zullen de treinen beter over het uur verdeeld worden, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. "In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze 'vervolgvertraging' wordt met de nieuwe dienstregeling minder."

De trein minder per uur tussen Breda en Amsterdam blijft nodig vanwege de snelheidsbeperkingen. Ook heeft NS vooralsnog minder nieuwe Intercity's geleverd gekregen dan verwacht, vertelt Leblanc. "Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden. Tussen Breda - Rotterdam en Rotterdam - Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen."

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]