Bij stichting !Woon zijn het afgelopen jaar meer meldingen binnengekomen van huurders over de onderhoudssituatie van hun woning en problemen met de verhuurder. Ook kwamen er veel meer meldingen over vocht en schimmel binnen: een stijging van maar liefst 37 procent.
Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van de stichting waar huurders voor informatie en advies kunnen aankloppen. Er kwamen in 2023 bij !Woon 7.024 meldingen binnen van huurders die last hadden vocht en schimmel in hun woning, dat was een behoorlijke stijging met een jaar eerder.
Volgens de stichting heeft dat te maken met dat er steeds meer aandacht voor het probleem is. "Huurders trekken sneller aan de bel omdat vocht en schimmel in een woning tot gezondheidsklachten kan leiden. En dat wordt ook steeds meer maatschappelijk bekend. En het ziet er ook niet uit natuurlijk."
Toch weet !Woon ook dat het een 'ongrijpbaar probleem' blijft. "Vocht- en schimmeloverlast kan veel verschillende oorzaken hebben: van lekkages en optrekkend vocht tot binnenklimaat problemen. Ook spelen bredere maatschappelijke oorzaken zoals de energiecrisis en weinig doorstroommogelijkheden voor gezinnen mee." Het is belangrijkste is dat nadat er een melding wordt gedaan, het probleem wordt aangepakt. Maar de afwikkeling liep zeker niet bij alle meldingen 'adequaat'.
Toch heeft stichting !Woon wel hoop op een verbetering voor aankomend jaar. "De corporaties en de gemeente ontwikkelden in 2023 een betere werkwijze; we hopen dat dat in 2024 ook leidt tot een betere afwikkeling van de kwesties die zich aandienen."
Slechte afhandeling ondershoudsklachten
Maar over het algemeen is de woonstichting niet erg te spreken over de afhandeling van onderhoudsklachten vanuit de corporaties. "Dat gaat lang niet altijd goed: bedrijven zijn druk, communiceren soms slecht en huurders moeten er zelf achteraan zitten." In 2023 klopten er bijna 6000 bewoners bij stichting !Woon aan met meldingen over het onderhoud, dat was net iets meer dan in 2022.
"Hij stond schreeuwend voor de deur over hoe ik het in mijn hoofd haalde om huurverlaging aan te vragen"
Ook kwamen er ruim honderd meer meldingen binnen bij het meldpunt over ongewenst verhuurgedrag, in totaal ging het om 545 meldingen. Ongeveer een vijfde van die meldingen gingen over huurders die onterecht hun borg niet terugkregen, maar een aantal van de meldingen gingen ook over intimidatie van de verhuurder in de richting van de huurder.
"Hij stond schreeuwend voor de deur gisteren over hoe ik het in mijn hoofd haalde om huurverlaging aan te vragen en zonder toestemming mijn vriend bij mij in te laten trekken. Hij zegt dat hij een nieuwe puntentelling gaat laten doen door zijn mannetje en dat hij de woning heus wel geliberaliseerd krijgt naar 1.250 euro per maand", aldus een van de meldingen die de stichting heeft ontvangen.
Servicekosten niet altijd terecht
Waar stichting !Woon ook veel klachten over kreeg, waren de onterechte bedragen van de servicekosten. Volgens de organisatie kwam dat afgelopen jaar vooral voor bij complexen voor starters en jongeren. Tegen meerdere verhuurders van dit soort complexen lopen op het moment rechtszaken, omdat de kosten niet altijd terecht zijn of omdat de afrekening van de betaalde voorschotten niet transparant is.
Onterechte servicekosten is een probleem dat stichting !Woon al een langere tijd ziet. Zij raden daarom bewoners van complexen aan om een bewonerscommissie op te richten. Het totale overzicht is hier te vinden.
💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?
- Blijf op de hoogte via nhnieuws.nl/amsterdam
- Mail je tips naar [email protected]
- Praat mee en deel jouw nieuws in onze speciale Amsterdamse Facebookgroep!
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]