Ga naar Content

Zo kun je volgens het OM pinpasfraudeurs herkennen: "Luister naar je niet pluis-gevoel"

Door oplettendheid van een ondernemer in zijn winkel zijn twee mannen van 22 en 25 jaar veroordeeld tot ruim twee jaar gevangenisstraf. Het 'niet pluis gevoel' van de winkeleigenaar heeft politie en OM "enorm goed geholpen", aldus Maud Duin, officier van justitie in Noord-Holland na afloop van de zitting in Haarlem. "We moeten met z'n allen waakzamer zijn op raar (pin)gedrag", zegt ze vandaag in Bureau NH.

Hoe jouw "niet pluis gevoel" politie en OM helpt - NH Nieuws

Twee mannen zijn vrij recent door de rechtbank veroordeeld tot meer dan twee jaar cel. Zij maakten zich schuldig aan 'seriematige oplichtingen van seniorenslachtoffers via bankhelpdeskfraude'.

Door zich voor te doen als bankmedewerkers - een babbeltrucmethode die wekelijks in Bureau NH terugkomt - kwamen ze aan rekeninggegevens van vooral oudere mensen. Ze werden door de mannen onder valse voorwendselen benaderd.

Op deze manier stonden slachtoffers hun persoonlijke bezittingen en pinpassen- en codes af. "Deze zaak is gaan rollen, doordat een medewerker van een winkel waar een pinautomaat stond, iemand zag die tijdens het pinnen raar gedrag vertoonde", vertelt Maud Duin, officier van justitie in Noord-Holland. Zij is gespecialiseerd in gedigitaliseerde criminaliteit.

100 duizend euro buitgemaakt

"De verdachte probeerde zichzelf af te schermen van de camera's. Vaak zijn dit soort mensen ook met meerdere passen tegelijk bezig en lezen ze op hun telefoon codes af. Dat roept het beeld op van iemand die niet met zijn eigen rekening staat op te nemen. We moeten waakzamer zijn op dit soort raar gedrag."

"We moeten meer opletten op vreemd gedrag"

Maud Duin, officier van justitie Noord-Holland

De slachtoffers van de 22- en 25-jarige mannen zitten in totaal met een schadepost van ongeveer 100 duizend euro. "Deze verdachten komen hier dan ook echt niet mee weg. Beiden zijn veroordeeld tot fikse gevangenisstraffen."

In onderstaande video vertelt Duin dat oplichters "namens de bank" vooral "oudere slachtoffers maken, die hen haastig bellen en hun verleiden snel keuzes te maken".

Hoe gaan oplichters te werk? - NH Nieuws

'Niet pluis gevoel'

"Als je thuis wordt gebeld: vertrouw het niet. Hang op en bel zelf de bank terug. Juist als mensen je melden dat je niet mag ophangen, moet je de verbinding direct verbreken."

En op straat of in een winkel? "Luister naar je 'niet pluis gevoel'", vervolgt Duin tegenover  Bureau NH. "Mensen die lang bezig zijn met meerdere passen, op hun telefoons kijken voor de pincode. Meld het de politie."

En speciaal voor ondernemers: "Mensen die voor grote bedragen aan cadeaubonnen opnemen, let daar op. Want dat zien we ook geregeld terugkomen in dit soort oplichtingszaken."

"Jouw oplettendheid maakt het verschil" - NH Nieuws

Uitzending Bureau NH

Dit verhaal zit vandaag om 17.10 uur in de uitzending van Bureau NH op tv.

Speciale bijeenkomsten over oplichting

2 april Heemstede, Theater de Luifel, Herenweg 96, 2101 MP
12 april Alkmaar, Theater de Vest, Canadaplein 2, 1811 KE
19 april Den Helder, Theater de Kampanje, Willemsoord 63, 1781 AS
26 april Purmerend, VUE bioscoop, Geulenstraat 1, 1441 RX Purmerend

Aanmelden

Deelname is gratis. Aanmelden kan door een mail te sturen naar [email protected].