Ga naar Content

Gerelateerde videos

'Alles is elektrisch, behalve de chauffeur': ook zware vrachtwagens rijden op accu's

Met de groei van het aantal elektrische auto's neemt het motorgeronk af en wordt het steeds stiller op de weg. Dat geldt ook voor vrachtwagens; de zware jongens die op diesel rijden worden steeds vaker ingeruild voor een flink accupakket. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

ook de laadbak wordt elektrisch bediend - Foto: NH Media

Dick Millenaar van het gelijknamige transportbedrijf uit Oude Meer, verduurzaamt zijn wagenpark van zware zandwagens. Inmiddels rijdt 20 procent van zijn wagens 'full electric'. Een bewuste keuze, maar ook omdat opdrachtgever Rijkswaterstaat bij de aanbesteding eist dat de bouwplaats 'zero emissie' is. "Met een dieseltruck heb je gewoon minder kans op werk." 

Wel kost zo'n moderne emissievrije truck twee keer zoveel als een gewone dieseltruck. "Tja, die extra kosten moeten we wel doorberekenen aan de klant, anders komen we niet uit met de kosten", vertelt Millenaar. Zero emissie bouwen betekent dan ook dat een nieuwe snelweg straks duurder wordt.

Dick Millenaar van Millenaar en Van Schaik - Foto: NH Media

Inmiddels rijden er twintig zware jongens rond met een flink accupakket waarmee maximaal 300 kilometer gereden kan worden. Maar ook de laadbak en de rolgordijntjes in de cabine worden elektrisch bestuurd. "Alles is tegenwoordig elektrisch", verzucht chauffeur Marcel. "Behalve de chauffeur. Die is gelukkig nog van vlees en bloed."

Hoewel het even wennen was, mist Marcel zijn oude diesel niet. "Je moet je een beetje aanpassen", zo mijmert de oude rot in het vak. Het is wel opmerkelijk stil in de cabine. Ook is aan comfort geen gebrek. Wel moet Marcel met zijn collega's afspraken maken over de lunchpauzes, want niet alle elektrische vrachtwagens kunnen tegelijkertijd aan de snellader. En zonder tussentijds opladen sta je opeens stil.

'stekkeren' met 500 pk - Foto: NH Media

Dat opladen was nog wel een probleem, want er zijn veel te weinig laadplekken voor vrachtwagens. Om die reden heeft Next Mobility uit Alkmaar in de buurt van de bouwplaats een tijdelijk laadstation aangelegd. En als 'netcongestie' geen roet in het eten gooit, verhuizen straks alle laadpalen naar de standplaats van het bedrijf in Oude Meer bij Schiphol. 

Millenaar is blij met de schone vrachtwagens, maar had aanvankelijk zijn hoop gevestigd op waterstoftrucks. Net zo schoon, maar op een 'volle tank' rij je veel meer kilometers en dat is wat een dure vrachtwagen vooral moet doen. Maar waterstof geeft nog veel technische problemen en is voorlopig nog een droom. Full electric is voorlopig prima, vindt Millenaar, maar dan moeten er wel genoeg laadpalen zijn. 

Een fors accupakket moet de vrachtwagen in beweging houden - Foto: NH Media

Pak an Groen

Om de klimaatverandering te lijf te gaan komen steeds meer Noord-Hollanders in actie. Inwoners veranderen hun leefwijze, kopen verantwoord en isoleren hun huis. Ondernemers zien kansen en slaan nieuwe wegen in met duurzame producten en diensten. In het programma Pak An Groen kun je het iedere dinsdag zien op TV.

Reageren? Stuur een mail naar [email protected]