Ga naar Content

Distributiecentrum online-supermarkt Picnic Zaandam gesloten door muizenoverlast

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het distributiecentrum van Picnic in Zaandam tijdelijk gesloten. Daar werd tijdens een inspectie 'muizenoverlast' geconstateerd. Dat bevestigen woordvoerders van de NVWA en Picnic.

Bezorgwagentjes van online-supermarkt Picnic - Foto: ANP

Het pand is tijdelijk gesloten omdat de muizenoverlast "een nogal onhygiënische situatie oplevert", aldus de woordvoerder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het ongedierte werd ontdekt tijdens een inspectie. Muizen zijn incontinent, legt hij uit, wat betekent dat ze al lopend plassen. Dat brengt risico's voor de voedselveiligheid met zich mee.

Het is niet duidelijk hoeveel muizen er precies rondlopen, maar de woordvoerder van de NVWA benadrukte dat een distributiecentrum niet zomaar wordt gesloten vanwege één enkele muis. "Er zijn aangebroken verpakkingen gevonden en (sporen van) muizen. Maar er is geen sprake van een grote muizenplaag."

Gaten en kieren dichten

Als de online-supermarkt weer wil leveren, dan moet er allereerst voor gezorgd worden dat alle muizen verdwijnen en niet terug kunnen komen. "Alle gaten en kieren moeten dus gedicht worden", aldus de NVWA.

Als dat is gebeurd, moeten alle producten die opgeslagen lagen worden bekeken. Eten zonder verpakking of met een 'doordringbare' verpakking, zoals karton, moet worden weggegooid. Voedsel dat bijvoorbeeld in glas of blik zit, hoeft niet weg, maar moet wel goed schoongemaakt worden.

Het hele pand van het distributiecentrum, zo'n 20.000 vierkante meter, moet ook grondig gereinigd worden. De NVWA komt daarna weer langs om te bekijken of de hygiëne weer in orde is. Pas dan mogen de kleine bezorgwagentjes van Picnic daar weer gevuld worden. Hoe lang dat duurt, is afhankelijk van hoe snel de online-supermarkt de boel schoon krijgt.

Schade

Hoeveel schade er precies is, kon Picnic niet zeggen. "Het gaat vooral om aantal producten die zal moeten worden weggegooid, die in de buurt van de plek van de muizensporen lagen."

Noord-Hollandse klanten van Picnic hoeven niet bang te zijn dat ze hun boodschappen niet meer geleverd krijgen. "Andere locaties van Picnic in bijvoorbeeld Utrecht nemen de werkzaamheden over."

Tip ons!

💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!

📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.

whatsapp Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.

Op de hoogte blijven?

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.