Ga naar Content

Saga rond verkeersknip in Heemskerk en Beverwijk gaat door, raadsleden stemmen voor verwijdering

De saga rond de ‘knip’ op de Rijksstraatweg/Alkmaarseweg, op de grens van Heemskerk en Beverwijk, lijkt voorlopig nog niet ten einde. Tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Klimaat stemden de raadsleden voor het verwijderen van de afsluiting van de weg, die geplaatst werd, vervolgens weer werd verwijderd en toen weer opnieuw werd geplaatst.

Omstreden knip Rijksstraatweg/Alkmaarseweg - Foto: Gemeente Beverwijk

Het afsluiten van de Rijksstraatweg is al zo’n tien jaar onderwerp van discussie en de verhouding voorstanders versus tegenstanders is 50%-50%. Deze twee groepen bewoners staan lijnrecht tegenover elkaar. Want hoewel de knip het gewenste effect gaf, het verminderen van het verkeer en daarmee het vergroten van de veiligheid op de Rijksstraatweg, ondervonden de omliggende buurten ook de nadelen ervan. Zo was er sprake van sluipverkeer via de Maarten van Heemskerckstraat, die in de woonwijk de Waterakkers ligt.

Drukte, overlast en onveiligheid

Gerard Keet is de voorzitter van het Platform Gedupeerden Afsluiting (PGA), de groep bewoners tegen de knip. “We hebben last van teveel drukte, geluidsoverlast en onveiligheid in de omliggende wijken. Automobilisten moeten omrijden door ons straatje en willen geen tijd verliezen, dus trappen ze het gas nogal in. De limiet is 30 kilometer per uur, maar daar houden ze zich niet aan. Een aantal presteert het om met 40 of 50 kilometer door de straatjes te scheuren.”

Maar de voorstanders van de knip, vertegenwoordigd door Rob van der Pol, willen absoluut niet dat de weg weer wordt opengesteld en zijn teleurgesteld dat het heikele punt nu toch weer op tafel ligt. “Er is een randweg aangelegd voor veel geld. En de afspraak was dat deze weg dan dicht zou gaan, zodat het verkeer over deze randweg zou gaan. Daarbij hoort dit stuk weg bij de provinciale fietsroute. Als hier weer acht of negenduizend auto’s doorheen moeten, dan is dat niet haalbaar.”

Extra maatregelen

Toch hebben de voorstanders wel begrip voor de tegenstanders, volgens Rob. “De weg is afgesloten en er zouden extra maatregelen komen om sluipverkeer te ontmoedigen, maar die zijn er niet gekomen. En dat is natuurlijk vreemd, want dat stond wel in het plan.”

Ook in de vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Klimaat haalde wethouder Suanet deze extra maatregelen aan. Nu de commissieleden voor de verwijdering van de knip hebben gestemd, zal Suanet eerst de situatie, samen met Beverwijk, opnieuw onderzoeken en voorleggen aan de verkeersexperts van de gemeente.

En waar de PGA de ontwikkelingen nu gaat afwachten, slijpen de voorstanders van de knip de messen. Rob: “Wij hebben binnenkort een gesprek met de wethouder van Beverwijk. In het verleden zijn er al veel rapporten en onderbouwingen van de knip opgesteld. Mochten ze de knip toch weg gaan halen, dan zullen wij in beroep gaan, tot de rechter aan toe als het moet.”

Tijdlijn

2014-2016: Rijksstraatweg opnieuw ingericht als 30 km zone, maar nog steeds hoge verkeersintensiteit.

2019: Afsluiting van de Rijksstraatweg, maar dit leidt tot sluipverkeer. Daarop is de knip weer opgeheven en zijn er alternatieve maatregelen getroffen. Dit bleek nog steeds niet succesvol om de verkeersproblemen op te lossen. Kosten zijn ondertussen 42.126 euro per gemeente, dus 84.252 euro in totaal.

Jan 2021: Beslissing - knip weer terug.

Aug 2021: Knip wordt weer geplaatst.

Jan 2023: Rechter bepaalt dat knip mag blijven, nadat PGA rechtszaak heeft aangespannen.

30 nov 2023: Commissie Ruimte, Wonen en Klimaat stemt voor opheffing knip. Wethouder doet nu onderzoek.