Ga naar Content

Nog evenveel Britse feesttoeristen in Amsterdam, wegblijfcampagne wordt uitgebreid

Feesttoeristen uit het Verenigd Koninkrijk weten Amsterdam nog steeds goed te vinden. De Stay Away-campagne die begin dit jaar werd gelanceerd maakt de stad niet minder aantrekkelijk, schrijft de gemeente. Toch wordt de campagne verder ontwikkeld en uitgebreid naar andere landen.

Foto: AT5

De wegblijfcampagne heeft bij toeristen deels het beeld van Amsterdam bijgesteld, schrijven burgemeester Femke Halsema en wethouder Sofyan Mbarki (aanpak binnenstad) in een brief aan de gemeenteraad. Zo zijn bezoekers zich meer bewust van de regels. Ze kunnen alleen niet precies aangeven welke nieuwe beperkingen (zoals een blowverbod) er zijn.

"In de doorontwikkeling van de ontmoedigingscampagne kijken we of we de campagneboodschappen specifieker kunnen maken, om zo het beeld van de stad voor deze doelgroep scherper bij te stellen, valt te lezen in de brief.

De resultaten staan haaks op de berichtgeving van enkele Britse media zoals The Independent. Die schreven dat het aantal toeristen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Amsterdam met 22 procent is gedaald ten opzichte van 2019 en koppelden dat aan de campagne. Maar de campagne lijkt daar dus geen rol in te spelen. De afname komt vermoedelijk doordat reizen naar Europa voor Britten een stuk duurder is geworden.

De afname van toeristen is voor ondernemers in de binnenstad voelbaar. Met name kroegeigenaren merken dat het minder druk is. Rina Jongebloet van Café Emmelot zeg de Britse toeristen zelfs nodig te hebben. 

Britse toeristen leken vlak na de lancering van de campagne niet onder de indruk:

Stay Away - NH Nieuws

De ontmoedigingscampagne gaat nu de tweede fase in. Vanaf begin volgend jaar onderzoekt de gemeente wat de meest effectieve manier is om overlast van toeristen te beperken. De campagne zal ook richten op toeristen uit andere Europese landen en op Nederland zelf. 

De gemeente hoopt zo niet alleen het aantal feesttoeristen terug te brengen, maar überhaupt minder toeristen te trekken. "Anders dan tien jaar geleden, kijken we nu op een nieuwe manier naar cultuur, diversiteit, de lokale economie, internationale bedrijven en de negatieve gevolgen van overtoerisme. Het verder uitwerken en uitdragen van een reëel en aansprekend beeld van de stad en Amsterdammers staat de komende jaren centraal".

Lees ook

Download de app

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app.

Download on the App StoreOntdek het op Google Play