De gemeente Haarlem gaat zich actief inzetten om het aantal treinen tussen Haarlem en Alkmaar op werkdagen te verhogen. Een motie van ChristenUnie-raadslid Frank Visser werd donderdagavond door de gemeenteraad aangenomen. Om de lobby extra kracht bij te zetten, heeft de gemeente een bedrag van 30.000 euro per jaar beschikbaar.
Dat Visser alle fracties met uitzondering van de VVD achter zijn plan kreeg, was niet alleen te danken aan zijn vurige pleidooi, maar vooral aan de financiële onderbouwing ervan. In de Haarlemse begroting voor de komende jaren is het bedrag van 30.000 euro opgenomen voor de nachttrein tussen Amsterdam en Haarlem. Omdat die nachttrein een succes is, betalen de Nederlandse Spoorwegen dat voortaan zelf. Dus kan het geld volgens Visser worden besteed aan een ander traject.
Visser: “Je kunt van alles vinden van de marktwerking op het spoor, maar feit is dat de NS de mogelijkheid biedt om werk in opdracht van derden te verrichten. Zo hebben we dat in het verleden ook met de nachttrein gedaan. Mijn voorstel is om hier dezelfde route te bewandelen. Het mooie is dat we de financiële dekking al hebben.”
Haarlem kan het niet alleen
Op dit moment rijdt er elk half uur een stoptrein tussen Haarlem en Alkmaar. Het plan is om daar op werkdagen tussen de ochtend- en de avondspits een derde en vierde trein per uur aan toe te voegen. De NS moet vanaf 2025 in de spitsuren al vier treinen per uur laten rijden op het traject.
De kosten zijn lastig in te schatten, maar Visser verwacht dat dit “twee ton tot twee miljoen euro” aan exploitatiekosten met zich meebrengt. Daarom moeten ook de provincie en andere gemeenten langs het traject een bijdrage leveren. “En misschien dat zelfs gemeenten ten noorden van Alkmaar willen bijdragen vanwege de aansluiting op andere trajecten”, schat Visser in.
"Ik besef dat dit een project van de lange adem is"
De motie is bekend bij de provincie, meldt een woordvoerder vrijdagochtend. De provincie wacht het officiële verzoek af. Gedeputeerde Jeroen Olthof sprak vorige week nog met NS-topman Wouter Koolmees over de nieuwe dienstregeling. Daaruit blijkt dat de intercity in de spitsuren tussen Haarlem en Alkmaar de komende jaren niet terugkeert.
Kritische vragen
“In dat gesprek heeft de provincie kritische vragen gesteld over de nieuwe dienstregeling”, meldt een woordvoerder van provincie Noord-Holland. “De NS heeft aangegeven nu niets te kunnen veranderen aan de nieuwe dienstregeling. Dat heeft te maken met het geslonken aantal reizigers en het beschikbare personeel en materieel. Er is afgesproken om de ontwikkeling van de dienstregeling regelmatig te bekijken. Daarin wordt ook de ontwikkeling van de woningbouw meegenomen. Het eerste moment hiervoor is april 2024.”
Raadslid Frank Visser blijft optimistisch: “Ik besef dat dit een project van de lange adem is. Maar het voordeel is wel dat we nu nog tijd hebben om andere gemeenten en de provincie aan boord te krijgen.”
Meer nieuws uit Haarlem e.o.?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.
🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]