Past hij wel goed op het spoor? Niet te breed voor de stations? Is er genoeg water en kolen aan boord? Vragen die de Museumstoomtrein bekijkt tijdens de proefrit met hun 'gasten'. Uit heel het land komen deze herfstvakantie voor één keer alle rijdende, historische NS-treinen uit de jaren '20 bij elkaar tijdens het Bello Festival.
Historische NS-trein maakt proefrit voor Bello Festival - NH Nieuws
Topstuk is de elektrische ‘Blokkendoostrein’ mC 9002 uit 1924. Met voorop de echte NS-veteraan, stoomlocomotief NS 8107. Ook wel 'de kikker' genaamd. "Niet alleen om zijn groene kleur maar ook vanwege zijn springerige rijgedrag", verklaart Sevrien Ferrée, vrijwilliger bij de Museum Buurtspoorweg, waar 'de kikker' haar standplaats heeft.
Helemaal uit Haaksbergen, is de locomotief hier. "Wij hebben een spoor van slechts zeven kilometer lang, dus we kijken ook of we genoeg water en kolen hiermee aan boord hebben. De rit van Hoorn naar Medemblik, is nagenoeg het driedubbele in afstand. Maar dat deert niet. "Het kan voor de locomotief geen kwaad om even wat langer de benen te strekken."
De regen en oosterstorm giert door de open cabine heen. Drie man sterk houdt de NS-veteraan in het gareel. Er is non-stop werk aan de winkel. "Het is een ouwe dame, die moet je goed behandelen. Je bent de hele tijd bezig met het water, het vuur, het is echt een sport."
Roaring 20's
Alle historische NS-treinen die te gast zijn, hebben zich al in Hoorn verzameld en staan klaar voor de start van het Bello Festival morgen dat geheel in het teken staat van de jaren '20. "The roaring 20's was een tijd met veel optimisme en technische ontwikkelingen. Dat laten wij dus ook zien met de combinatie van stoomtrams, dieselrijtuigen en elektrische wagens", legt Marieke Nauta van de Museumstoomtram uit.
Toen al, was het railvervoer een gebruikelijk vervoermiddel. "Stoomtreinen, maar vooral ook stoomtrams werden gebruikt om het platteland met de stad te verbinden. Mensen reisden vanuit de dorpen naar de markt in Hoorn of Purmerend. Het museumspoor slingert niet voor niets tussen Hoorn en Medemblik om alle dorpen aan te doen."
Het wordt een drukke bedoening op het museumspoor de komende week. Dagelijks gaat er maar liefst vijf keer een stoomtram retour en is het voor het eerst ook mogelijk om een retourtje vanuit Medemblik te doen.
Bello Festival
Voor één keer is alles wat er in Nederland nog rijdt aan railvoertuigen afkomstig uit de jaren 1920 bij elkaar tijdens het Bello Festival bij de Museumstoomtram. Stoomlocomotieven en motorrijtuigen uit heel het land komen naar Hoorn toe. Bezoekers kunnen een rit maken via het twintig kilometer lange museumspoor naar Medemblik. Het Bello Festival is in de herfstvakantie van zaterdag 21 tot zondag 29 oktober. Op vrijdagavond 27 wordt er afgesloten met een sfeervolle lichtjesavond op het tramstation in Hoorn.
En in de weekenden brengt de 'Blokkendoostrein' bezoekers vanaf Amsterdam Centraal naar het evenement toe in Hoorn. Met een speciaal veiligheidssysteem aan boord, is de historische trein geschikt om op het NS-spoor te rijden. Traag is hij zeker niet. "Het is een fabeltje dat treinen vroeger langzaam gingen", zegt directeur René van den Broeke van de Museumstoomtram. "Hij zal zo'n 80 kilometer per uur rijden. Kort gezegd: hij vertrekt achter een Intercity aan, rijdt gemiddeld wat langzamer dan een gewone trein, maar is voor de volgende intercity moet vertrekken weer op locatie."
Begin van de middag komt de historische NS-trein Medemblik binnengereden. Verregend maar voldaan stapt iedereen uit voor een warme kop chocomel. En ook de locomotief moet weer van extra water aan boord worden voorzien. Een geslaagde proefrit? "Zeker", zegt Sevrien. "Het is allemaal goedgekomen. Straks gaan we weer terug naar Hoorn, dit gaat helemaal goed komen komende week."
Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie
Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op naar [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]