Ga naar Content

Bewoners nieuwbouwflat Amsterdam geteisterd door lekkages: "Oneindige stress en zorgen"

Bewoners van een nieuwbouwflat op IJburg in Amsterdam vechten al sinds januari met de verhuurder. Hoewel het nieuwbouw is, zijn er volgens bewoners al minimaal drie lekkages geweest in het pand waarvan nog niet alle problemen verholpen zijn. Bewoners klagen over de situatie in hun woningen en op de galerijen, waar schimmel zit en de rioolvliegjes rondfladderen.

Rianne wanhoop nabij door lekkages - NH Nieuws

Verschillende bewoners doen hun verhaal aan AT5. De gemene deler: ze hebben geen vertrouwen meer in De Alliantie. Ondanks dat ze al maandenlang problemen ervaren, lijkt een oplossing nog niet dichtbij. "Pas als je woning niet meer veilig is en je jouw kinderen geen gezonde en veilige woning kunt bieden, dan realiseer je dat dat op de eerste plek staat in je leven", aldus bewoonster Rianne. 

Gezondheid kinderen

Zij zit namelijk al anderhalve maand in een huis op een vakantiepark in Nederhorst den Berg. Een alternatieve woning, die De Alliantie heeft aangeboden, was geen optie voor Rianne en haar gezin. Dus heeft ze zelf iets geregeld, want de situatie in haar woning op IJburg was onhoudbaar. "Het doet gewoon heel veel met je leven", vertelt ze geëmotioneerd. "Het is heel slecht geweest voor mijn gezondheid. Ik zit inmiddels in de ziektewet door de oneindige stress en de zorgen om de gezondheid van je kinderen."

Ook andere bewoners maken zich zorgen om hun gezondheid en die van hun kinderen. Een vader van een jonge tweeling vertelt dat zijn kinderen maandenlang luchtwegklachten hebben gehad, met name in de wintermaanden. Op de muren in verschillende woningen zijn vochtplekken te zien en op beeldmateriaal dat bewoners zelf maakten is de schimmel dat uit de muur groeit goed te zien. 

Schimmel

Ook de woning van Rianne bleek vol met schimmel te zitten, meer nog dan ze dacht. Toen ook de kasten van de muur waren geschoven bleken deze bedekt met zwarte schimmel. In overleg met De Alliantie wordt de woning nu gedroogd en er wordt geprobeerd de situatie te verbeteren, maar dat duurt nu al anderhalve maand en duidelijkheid over hoe lang het proces nog in beslag neemt, ontbreekt.

"Het liefst zou ik een andere woning ergens vinden, maar dat is in Amsterdam nogal moeilijk", geeft zij aan. "Dus dan zou het fijn dat het nu eens heel grondig aangepakt wordt en dat er doorgepakt wordt. Dat ik weet waar ik aan toe ben en dat ik weet dat het echt goed gereinigd wordt en dat de lekkages ook verholpen worden."

Een badkamer met een tegelwand en een tegelvloer - Foto: AT5

De wanhoop binnen het complex is groot, want ook met hulp van andere instanties is er volgens hen te weinig daadkracht te zien bij De Alliantie. Chandelle Naomi van Gelderen woont op de derde etage en kan zich nog een bezoek van de GGD herinneren. "Zij hebben allerlei gebreken gevonden", geeft ze aan. "Ze hebben een rapport opgesteld, maar dat hebben wij nog niet mogen inzien." Maar het bevestigde wel wat de bewoners al dachten. Dat er echt meer moet gebeuren dan wat er tot dan toe gedaan was. 

Dat er nu in de woning van Rianne wordt gewerkt zou kunnen wijzen op verbetering, maar zo geeft zij aan: "Volgens ons, ook volgens mijn buren, loopt er nog het een en ander. Kijk, de rioolleiding is gemaakt, voor zover ik weet is de lekkage in de lift ook verholpen, maar er blijft water komen. Er blijven vloeren omhoog komen bij andere buren, hier ligt af en toe water op de grond. Er loopt nog meer en het wordt gewoon niet bij de kern aangepakt."

In een reactie laat De Alliantie weten dat het oplossen van meldingen volgens hen soms langer duurt dan bewoners willen. Ze vinden het vervelend dat bewoners problemen ondervinden met de lekkages en als een bewoner een reparatieverzoek doet zeggen ze dat zo snel mogelijk te willen oplossen. Dat hebben ze naar eigen zeggen dan ook met veel meldingen al gedaan. Toch zegt De Alliantie dat een kleine groep bewoners onrealistische verwachtingen heeft over de reikwijdte van oplossingsrichtingen. Ook geven ze aan dat lekkagemeldingen complexer zijn dan op het eerste gezicht lijkt.

Bijeenkomst De Balie

Conflict tussen huurders en woningbouwcorporaties komt vaker voor in de stad. AT5 en De Balie onderzoeken de komende vijf maanden de uitdagingen van specifiek sociale huur in Amsterdam. In hoeverre worden bewoners bijvoorbeeld meegenomen in de grote verduurzamingsplannen? Hoe verloopt de communicatie tussen bewoners en corporaties?

Op maandag 25 september is er een eerste bijeenkomst over sociale huur om 19.30 uur in De Balie. Tijdens deze bijeenkomst zijn we op zoek naar jouw verhaal. Woon jij zelf in een sociale huurwoning in Amsterdam? Of werk je in deze sector en hou je je bezig met deze vraagstukken? Dan nodigen we je graag uit om mee te praten deze avond. Tickets zijn gratis te bestellen op de site van De Balie. 

Ben jij een huurder en heb je een tip of ervaring? Mail dan naar [email protected] 

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]