Ga naar Content

Theo waant zich in een mijnenveld: bakfietsen 'bron van ergernis én gevaar'

Maak een heatmap van het gebruik van elektrische bakfietsen in Haarlem en de kaart kleurt op veel plaatsen dieprood. Elke keer als hij zijn appartement in de buurt van het Houtplein uitstapt, ondervindt Theo Bakker (70) wat dat in de praktijk betekent. "Er rijden er zóveel en vaak met zó 'n grote snelheid, dat ik bijna dagelijks van mijn sokken word gereden. Dit gaat echt tot vreselijke ongelukken leiden.'' 

Theo Bakker. - Foto: Fred Segaar/NH Nieuws

Theo, die een verleden heeft in Beverwijk en Amsterdam, is twee maanden geleden in Haarlem komen wonen. Hij kijkt nog elke dag zijn ogen uit. "Het is heus niet zo dat ik dacht op een rustig punt te komen wonen, maar wat ik híer meemaak... Amsterdam is een rustige stad in vergelijking met Haarlem. Ongelooflijk, wat een drukte.''

Mijnenveld

Theo woont tussen het hart van de stad en wijken met een hoge bakfietsdichtheid zoals Haarlem-Zuid en Bosch en Vaart. En dan is er vlakbij hem ook nog eens de Dreefschool waar veel kinderen met dit vervoermiddel worden gehaald en gebracht. En daartussendoor wandelt en fietst Theo. Hij waant zich in een mijnenveld. "Het geeft ergernis én is gevaarlijk.''

Het is al een paar keer bijna misgegaan. Onlangs nog kon hij net op tijd wegspringen toen een vrouw in de buurt van de Grote Markt met grote snelheid op hem kwam afrijden. De straatjes in Haarlem zijn niet berekend op deze bakbeesten, de fietspaden zijn in zijn ogen veel te smal. Manoeuvreren is lastig.  

'' Wat me het meest stoort, is hun gedrag''

Theo Bakker, inwoner van Haarlem

"Wat me nog het meest stoort, is het gedrag van veel bakfietsers. Ze rijden met oortjes in en hebben geen benul van de snelheid waarmee ze door de stad crossen. Daardoor ontstaan levensgevaarlijke situaties. Ik durf bijna niet meer te fietsen. Ik spreek ze wel eens aan hóór, maar vaak krijg je dan een grote mond terug.'' 

Waarschuwen

Op het moment dat hij het zegt, bedenkt Theo dat hij de situatie uitvergroot. Hou hem ten goede, niet iedere bakfietsbestuurder is een hufter. Vergeef hem dat hij achter elk woord een uitroepen plaatst. Hij doet het met een doel: ''Ik wil alleen maar waarschuwen.'' 

''Als we een beetje rekening houden met elkaar dan komt het best goed''

Bakfietser

Het is vrijdagochtend en druk op de kop van de Grote Houtstraat. Een man met aan de ene hand een volle boodschappentas en aan de andere een klein jongetje, komt de Albert Heijn in de Kleine Houtstraat uit. Door de kriskras geparkeerde tweewielers baant hij zich een weg naar zijn bakfiets. De man zegt zich te realiseren dat de snelheid en het gewicht van zijn bakfiets een intimiderende werking kan hebben op andere weggebruikers. "Ik zie het gevaar, zeker in deze drukke straat. Daarom ben ik juist heel voorzichtig", zegt hij. "We moeten een beetje rekening houden met elkaar, dan komt het best goed.''

Ongelukken

Theo is jarenlang verpleger geweest op de eerste hulp van een Amsterdams ziekenhuis. Sinds zijn pensionering is hij er nog als oproepkracht actief. Dus hij weet waarover hij het heeft. "Ik heb daar de gevolgen gezien van fietsongelukken. Vreselijk. Dat gaat hier ook gebeuren. Je hebt namelijk te maken met heel zware, logge dingen. Botsen met een bakfiets heeft grote gevolgen.''

Theo Bakker in de stad. - Foto: Fred Segaar/NH Nieuws

Omdat hij zelden handhavers ziet, heeft hij vanochtend contact gezocht met de gemeente. Daar trof hij een vrouw die geduldig naar hem heeft geluisterd. Hij heeft uitgelegd dat de auto weliswaar met succes is verbannen uit de binnenstad, maar dat de bakfiets ervoor in de plaats is gekomen. Terwijl de ruimte ontbreekt. De vrouw zou zijn bezwaren voorleggen aan mensen die erover gaan. Hij wacht het antwoord rustig af. 

Niet verhuizen

Verhuizen? Nee, hij laat zich niet wegjagen. Al schiet het wel eens door zijn hoofd dat hij zich had moeten vergewissen waar hij terecht kwam. "Dat heb ik onderschat. Als je hier woont zie je het misschien niet, maar voor iemand die van buiten komt is het hier echt een gekkenhuis.''

''De GroenLinks-bakfietsstad van Nederland''

René Rood van de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond geeft de volgende verklaring voor het grote aantal bakfietsen in Haarlem. "Hier wonen veel mensen die zich zo'n duur elektrisch vervoermiddel kunnen veroorloven én aan het milieu denken. Onder hen veel mensen uit Amsterdam. Daardoor is Haarlem dé GroenLinks-bakfietsstad van Nederland geworden.'' 

Rood juicht het gebruik van duurzame vervoersmiddelen die de auto vervangen per definitie toe, maar is niet blind voor de gevaren van snelle bakfietsen. "Het zijn massieve dingen die bij een botsing nu eenmaal niet meegeven. Meneer Bakker heeft gelijk als hij zegt dat Haarlem er niet voor gemaakt is. De infrastructuur ontbreekt voor dit soort brede vervoersmiddelen.''

Rood vervolgt: ''Er zijn uitzonderingen. Na de renovatie is de rijbaan voor fietsers op het Houtplein een stuk breder. Maar het is slechts een strook van tweehonderd meter. Daarna wordt het smaller en loopt alles weer vast en ontstaat de ergernis. Ik snap best dat meneer Bakker zich soms druk maakt, maar hij moet zich realiseren dat waarschijnlijk zo'n tachtig procent van de bakfietsers zich keurig gedraagt.''  

Zolang de infrastructuur voor fietsers niet op orde is, zegt Rood binnen de bebouwde kom een oplossing te zien in het verplaatsen van fatbikes en bakfietsen naar de rijbaan. Hij tekent aan dat misschien een uitzondering moet worden gemaakt voor normale e-bikes. ''Het zijn vaak ouderen die daar op rijden. Hen tussen de auto's te laten fietsen levert te veel gevaar op.''

De politie kan niet zeggen of er een stijgende lijn zit in het aantal ongelukken met elektrische bakfietsen. In de cijfers wordt geen onderscheid gemaakt tussen fietsers en bakfietsen.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]