Ga naar Content

Toenemend aantal klachten over vliegverkeer: klankbordgroep vraagt Gooise Meren 'meer naar buiten te treden'

Het afgelopen jaar werd er steeds meer en steeds lager gevlogen boven ‘t Gooi. Het aantal klachten hierover is aanzienlijk toegenomen en zelfs meer dan verdubbeld. De Klankbordgroep Minder Hinder heeft aan de gemeenteraad van Gooise Meren een presentatie gegeven waarin de feiten over Schiphol en alle vliegbewegingen boven onze hoofden op een rij werden gezet. Ook deed de klankbordgroep een beroep op de gemeente om zich sterk te maken voor de krimp van Schiphol.

Foto: Inter Visual Studio

Het zal de meeste inwoners van 't Gooi wel zijn opgevallen: er wordt meer gevlogen boven onze streek, maar opvallend genoeg wordt er ook steeds lager gevlogen. Dit komt doordat we in de Gooi en Vechtstreek niet zozeer met 'stijgers' te maken hebben als wel met vliegtuigen die landen. De Gooise dorpen liggen precies ingeklemd tussen twee belangrijke aanvliegroutes. Dit levert aanzienlijk meer overlast en dus veel meer klachten op.

Meer dan 1200 klachten

Het luchtkeer boven en rond Bussum, Muiden, Muiderberg en Naarden is enorm toegenomen, evenals de klachten erover. Waar eerst nog rond de zeshonderd klachten werden geregistreerd, staat de teller nu ver boven de twaalfhonderd. De grootste bezorgdheid ligt bij het geluidsoverlast wat de vliegtuigen produceren en bij de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2 en fijnstof.

De Klankbordgroep Minder Hinder gaf een presentatie aan de gemeenteraad van Gooise Meren. Deze begon woensdagavond in de Raadzaal met een ingezonden brief van een inwoner van Naarden die werd voorgelezen door Mar Schuringa.

De briefschrijfster gaf aan 'permanent overlast te hebben van Schiphol in de gemeente Gooise Meren.' Schuringa, zelf woonachtig in Muiden, zegt dat de brief haar 'uit het hart gegrepen is.' Volgens haar heeft Schiphol geen natuurvergunning en opereert dus eigenlijk illegaal met de vluchten boven 't Gooi.

Quiz: goed of fout?

Sidney Vollmer van de klankbordgroep nam na de opening de presentatie over die vanaf dan eigenlijk meer een 'masterclass' of af en toe een quiz werd. Een hele rij feiten werd gepresenteerd over Schiphol en alle vliegbewegingen boven de Gooise huizen, met de vraag erbij: is dit goed of fout, ofwel klopt deze informatie? Het merendeel van de toehoorders wist bijvoorbeeld niet hoeveel vliegtuigen er nou daadwerkelijk boven het Gooi hangen op enig moment; dat zijn er 312 in 14 uur tijd.

Een van de opvallendste feiten in het rijtje was dat we 'vluchtbewegingen van buitenlanders aan het faciliteren zijn' volgens Vollmer, omdat 40 procent van alle vluchten gaat om zogeheten 'transfers': mensen die alleen maar overstappen op een ander vliegtuig.

Tekst gaat verder

Inwoners verenigen zich

Het zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan waar mensen in 't Gooi last van hebben, omdat dit aanvliegroutes voor landingen zijn. Onder andere Muiden, Muiderberg, Naarden en Gooise Meren ervaren daardoor veel overlast.

Diverse initiatieven zijn daarom opgestart, zoals bijvoorbeeld door bewonersvereniging De Krijgsman in Muiden en door Minder Hinder Gooise Meren om te proberen de overlast van Schiphol terug te dringen.

Schone lucht

Tijdens de presentatie aan de gemeenteraad werd ook de suggestie gedaan dat Gooise Meren, in navolging van 35 gemeenten, het Schone Lucht Akkoord (SLA) zou kunnen ondertekenen.

Een ander opvallend feit is dat dit 'transfer-gedrag' ertoe leidt dat er dus elke twee minuten een vliegtuig boven ons hoofd raast. Dit brengt vervuiling van kerosine, CO2 en fijnstof met zich mee maar ook enorme geluidsoverlast: soms tot meer dan 74 decibel. En niet alleen de mens heeft daar last van; dieren in de natuurgebieden van 't Gooi zouden minder nageslacht produceren als gevolg van stress door vliegtuiglawaai.

Krimp

Voor Vollmer is het duidelijk: Schiphol moet krimpen. In elk geval een begrenzing van de luchtvaart tot maximaal 250.000 vliegbewegingen. Ook vroeg hij de gemeente 'meer naar buiten te treden', zoals de gemeenten Hilversum, Uithoorn en Aalsmeer al wel doen, door bijvoorbeeld gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan te gaan.

Ook Peter de Boer van de klankbordgroep wil een betere balans tussen vliegen en leefklimaat. Hij pleit onder andere voor meer geluidsmetingen in de regio. Tijdens de presentatie gaf de Boer aan dat Minder Hinder Gooise Meren niemand 'vlieghinder wil aanpraten.' De groep maakt geen reclame voor hun standpunten noch voor hun website maar toch weten steeds meer mensen met hun klachten over het toegenomen vliegverkeer de klankbordgroep te vinden, gaf de Boer aan.

Politiek aan zet

Na de 'Masterclass Schiphol' was het de beurt aan de politiek om vragen te stellen of opmerkingen te maken. Claudia Weemhoff, raadslid van Wij Gooise Meren, voelde zich een 'lotgenoot'. Zij was positief over het feit dat de gemeente hier op wordt aangesproken. Ook vond Weemhoff dat de gemeente zichtbaarder moet zijn voor haar inwoners als het gaat om de 'strijd' tegen Schiphol.

Toezegging CDA

Een harde toezegging kwam van Joost van Veen van de CDA fractie: hij gaat het in de Tweede Kamer bij het CDA aankaarten. "De ernst moet doordringen", aldus van Veen. En dan was er nog Daan Heineke van GroenLinks die aangaf 'zelf wakker geschud te zijn door de presentatie.' Uiteindelijk mengde een persoon uit het publiek zich nog ermee, door te zeggen dat deze zaken 'meer door de pers opgepikt zouden moeten worden.'

Aanvliegroutes

Bekijk hier hoe Schiphol de start- en landingsbanen gebruikt, op welke tijden en wat Schiphol zelf doet om de overlast te verminderen. 

Lees ook