Ga naar Content
Amsterdam

Project Oranje Loper op de schop: meeste bruggen kunnen toch nog 30 jaar mee

13 juli 2023, 06.45 uur
Door: AT5 · Foto:

Ze moesten eerst weer voor 100 jaar mee kunnen, maar nu is 30 jaar ook wel voldoende. Uit nieuw onderzoek van onder meer de Technische Universiteit (TU) van Delft blijkt dat de meeste bruggen op de Oranje Loper, het renovatieproject tussen de Raadhuisstraat en het Mercatorplein, in een betere conditie zijn dan gedacht en dus nog wel een tijdje meekunnen. Zeven van de negen bruggen op de route hoeven daarom niet vervangen te worden. 

"Het onderzoek leidde tot het inzicht dat waarschijnlijk een aantal van deze bruggen nog minstens 30 jaar mee zou kunnen, als er levensduur verlengende maatregelen zouden worden uitgevoerd in plaats van een volledige vervanging", schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Er moet wel een nieuw plan voor de werkzaamheden worden gemaakt, dat is volgens de wethouder voor de zomer van 2024 af.

Van der Horst spreekt van een 'doorstart' van het project Oranje Loper en zegt te verwachten dat de werkzaamheden eerder zullen worden afgerond dan was gepland. Dat was in 2026, maar een nieuwe einddatum is er nog niet. 

Het nieuwe project na de doorstart mag maximaal 250 miljoen euro kosten. De werkzaamheden zouden oorspronkelijk maximaal 360 miljoen euro moeten kosten, maar 'dat was veel meer dan de door de raad beschikbaar gestelde middelen'. 

Foto:

"Er zijn en worden verschillende maatregelen genomen om lessen te leren"

Melanie van der Horst - wethouder Verkeer

Er liggen dus negen bruggen op de route. Voor zeven daarvan zijn er veel minder ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig om ze nog een tijdje mee te laten draaien. Hierdoor zal er volgens de wethouder veel minder overlast komen. Omdat er geen volledige herinrichting plaats zal vinden, zullen er bijvoorbeeld ook veel minder kabels en leidingen worden vernieuwd.

Foute berekeningen

Een brug moet wel volledig worden vervangen. Dat is brug 117 over de Lijnbaansgracht. En daarnaast moet de renovatie van brug 108 bij de Da Costagracht worden afgerond. Die ligt sinds februari stil omdat er fouten zijn gemaakt. De voorgenomen renovatie ging fout omdat er te snel beslissingen zijn genomen, laat de wethouder weten. Omdat de brug onveilig was, is er in 2018 (te) snel besloten het middendeel van de brug te vervangen. Maar dat vervangen middendeel bleek ook niet veilig genoeg. Uit het onderzoek blijkt dat vooral tijdsdruk ervoor heeft gezorgd dat er foute berekeningen zijn gemaakt en die moeten nu opnieuw worden gedaan. "Dat zal nog geruime tijd in beslag nemen", maar een datum noemt de wethouder niet.

Lessen

De wethouder geeft onder het kopje 'lessen en vervolg' in de brief toe dat het niet allemaal goed is gegaan met het project. "Er zijn en worden verschillende maatregelen genomen om lessen te leren en om de risico’s zo goed mogelijk te beheersen."

Onder meer een reorganisatie van het bouwteam was noodzakelijk. "Op basis hiervan is verder gegaan met de al in gang gezette reorganisatie van het bouwteam, waarbij er onder andere veel meer medewerkers van de gemeente Amsterdam zijn toegevoegd aan het bouwteam om de inbreng van gemeentelijke kennis van het vernieuwen van bruggen en straten in Amsterdam veel meer in te brengen."

Ook is de besluitvormingsstructuur binnen het bouwteam aangepast. "Waarmee veel duidelijker vormgegeven is aan het uitgangspunt dat de gemeente eindverantwoordelijk is en uiteindelijk de definitieve besluiten neemt."

Foto:

Hulpbruggen

Naast de bruggen zal er nog meer worden aangepakt. De kruising van de Rozengracht met de Marnixstraat zal volledig worden heringericht. De rails op de De Clerqstraat, Raadhuistraat en Westermarkt moeten volledig worden vervangen. En ook zal het gevaarlijke kruispunt van de Admiraal de Ruijterweg met de Jan Evertsenstraat veiliger worden gemaakt.

Uiteindelijk moet op Oranje Loper meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. Er komen fietsstraten op een groot deel van de route. Ook komen er ondergrondse afvalbakken, extra fietsparkeerplekken en laad- en losplekken op parkeerplaatsen die op worden geheven.

Op de route heeft de gemeente acht hulpbruggen geplaatst. Die gaan pas weg als het hele project is afgerond.

Foto:

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]