Ga naar Content

Weer een onderzoek? Hoe de Zeeweg stukje bij beetje veiliger wordt

Opnieuw worden omwonenden en gebruikers van de Zeeweg opgeroepen om mee te denken over hoe de weg veiliger gemaakt kan worden. Op die weg tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee, ook wel de N200, gebeuren namelijk veel ongelukken. Eerder deed het ABC Architectuurcentrum in Haarlem eenzelfde oproep.

De provincie begint komend najaar met een aantal kleine aanpassingen aan de kop van de Zeeweg. In 2028 zal de weg voor groot onderhoud onder handen worden genomen en dan zijn er wellicht ook grotere aanpassingen mogelijk ter verbetering van de veiligheid. 

Dubbelop?

Omwonenden en gebruikers van de Zeeweg worden nu opgeroepen om daarover mee te denken. Opvallend is dat het ABC Architectuurcentrum in Haarlem, in samenwerking met de stichting Vrienden van Middenduin, zo'n anderhalf jaar geleden dezelfde oproep deed onder inwoners van de gemeente Bloemendaal.

Dat leverde destijds zo'n dertig inzendingen op, waaronder het idee om flexibele paaltjes tussen de rijstroken te plaatsen en fietspaden onder te verdelen in stroken voor snel en langzaam verkeer.

Tekst gaat door.

Lees ook

"Het klopt dat het ABC Architectuurcentrum destijds een prijsvraag heeft uitgeschreven over hoe de Zeeweg verbeterd kon worden. Dat was rond het 100-jarig bestaan van de weg", laat een woordvoerder van de provincie weten. "In het juryrapport stond toen ook beschreven dat alle ideeën nader onderzocht zouden worden en dat gaat nu dus gebeuren. Verder willen we de vraag ook wat breder uitzetten. Iedereen in de regio krijgt de kans om te reageren. Zo krijgen we een completer beeld."

Aanpak gevaarlijke kruisingen

In de loop van 2023 wordt eerst de kop van de Zeeweg aangepakt. Het gaat dan om de plekken waar fietsers en auto's elkaar kruisen, zoals de kruising tussen de Zeeweg en de Parnassiaweg (de weg die naar strandtent Parnassia aan Zee loopt, red.) en die tussen de Zeeweg en de uitrit van camping De Lakens. Vanaf de camping tot de Boulevard Barnaart mag vanaf eind 2023 ook niet harder gereden worden dan 50 kilometer per uur. 

Bij de twee eerder genoemde kruisingen komen extra verkeersborden te staan en worden duidelijkere markeringen en verkeersdrempels aangebracht. Ook worden langs de Zeeweg meerdere bomen gefaseerd gekapt. Het gaat om bomen die schade hebben opgelopen door stormen of zijn aangetast door zwammen. En dus een gevaar kunnen vormen voor het verkeer.

Tekst loopt door na de foto.

Foto: NieuwsFoto.nl

Aanrijdingen met herten

Op de Zeeweg zijn relatief veel aanrijdingen tussen auto's en plotseling overstekende herten. Om die aantallen te verminderen zou het verlagen van de snelheid een mogelijkheid kunnen zijn, van 80 naar 60 kilometer per uur.  Om te zien welke gevolgen dat heeft op de doorstroming van het verkeer en op de natuurlijke omgeving (Natura 2000-gebied, red.) van de Zeeweg, is eerst een trajectstudie nodig. 

Hekken

Een veelgenoemde oplossing om het aantal aanrijdingen met herten te verminderen, is het verhogen van de hekken langs de Zeeweg. Zandvoorter Willem van der Sloot pleit daar al jaren voor. Hij liet NH eerder zien hoe slecht de hekken er langs de Zeeweg aan toe zijn:

Willem laat het vervallen hekwerk zien in november 2022 - NH Nieuws

Willem heeft zijn ideeën meermaals voorgelegd aan de provincie en alle andere betrokken partijen. En ook nu heeft hij de provincie weer 'getipt'. Wie ook een goed idee heeft over hoe de Zeeweg veiliger gemaakt kan worden, kan mailen naar [email protected].

In september 2023 zal een eerste ontwerp worden gepresenteerd. Mogelijk wordt de Zeeweg zo stukje bij beetje veiliger.

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]