Ga naar Content

Een paar miljoentjes meer: opknapkosten parkeergarages duurder dan verwacht

De betaalautomaten, slagbomen en andere apparatuur in de gemeentelijke parkeergarages in Haarlem worden vervangen. Ze zijn zo verouderd, dat er vaak storingen optreden. Bovendien zijn reserve-onderdelen niet meer te vinden. De kosten lopen snel op: eerder werd er op ruim acht ton gerekend, inmiddels is het bonnetje al 3,2 miljoen euro.

Ingang parkeergarage Appelaar - Foto: NH / Rob Wtenweerde

De werkzaamheden aan de zes parkeergarages van de gemeente beginnen op maandag 5 juni. De parkeergarage aan het Houtplein is als eerste aan de beurt, daarna volgen Raaks, De Kamp, Cronjé, Appelaar en tot slot parkeergarage Dreef onder het provinciehuis. Eind december moet alles klaar zijn.

Wat gaat er gebeuren?

De apparatuur in de zes parkeergarages is niet meer betrouwbaar. Er zijn vaak storingen bij de betaalautomaten, de slagbomen en de kentekenherkenning. Dat is vervelend voor de parkeerders, maar ook voor de gemeente. Die loopt inkomsten mis en is veel geld kwijt aan het verhelpen van de storing.

Daarom worden er nieuwe toezichtcamera's, betaalautomaten, deurlezers en in- en uitrijterminals geplaatst. Als eerste wordt in de parkeergarages nieuwe bekabeling aangebracht. De oude apparatuur en bekabeling worden pas verwijderd als de nieuwe installatie is getest en werkt.

Met de nieuwe apparatuur komen automobilisten straks alle gemeentelijke parkeergarages sneller in en uit, dankzij kentekenherkenning. De bestuurder hoeft geen bonnetje meer te halen bij binnenkomst en kan na betaling zo weer naar buiten. Snel afrekenen kan met pinpas, mobiele telefoon of een parkeerapp. Ook is het mogelijk om via internet een parkeerplaats te reserveren of een abonnement af te sluiten.

Er is nog plek! Appelaar vaak vol - Foto: NH / Rob Wtenweerde

Wat kost dat?

Goedkoop is de operatie niet. In eerste instantie ging de gemeente ervan uit dat de kosten op 837.000 euro uit zouden komen. Vorig jaar werd dat verhoogd naar 1,9 miljoen euro, maar ook dat bleek veel te laag ingeschat. Omdat alle bekabeling moet worden vervangen, vroeg de wethouder de gemeenteraad om nog eens 1,3 miljoen extra. Het totale kostenplaatje is daarmee maar liefst 3,2 miljoen euro. 

Door de inflatie, de snel stijgende bouwkosten en optimistische ramingen lopen wel meer projecten in Haarlem flink uit de begroting. Zo valt het geplande onderhoud aan de Prinsenbrug zeker 4,5 miljoen euro duurder uit dan eerder gedacht.

Kan ik nog wel parkeren?

De parkeergarages blijven tijdens de werkzaamheden open, al wordt een aantal parkeerplekken wel afgesloten voor de veiligheid. Op het moment dat er aan de in- en uitritten wordt gewerkt, zijn de garages een paar dagen gesloten. Maar dat gebeurt niet bij meerdere garages tegelijkertijd.

De werkzaamheden worden betaald door de gemeente Haarlem en uitgevoerd in opdracht van Spaarnelanden, dat al vijftien jaar de parkeervoorzieningen in Haarlem beheert.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]