Ga naar Content

Ook allereerste échte piekdag van de meivakantie op Schiphol verloopt goed

Schiphol is tevreden over het verloop van de allereerste piekdag van de meivakantie. Voor veel reizigers begon de vakantie gisteren al, maar de luchthaven rekent vooral vandaag en morgen op topdrukte. Wachtrijen bij de beveiligingscontrole waren er nauwelijks en voor de incheckbalies liepen de wachttijden op tot ongeveer een uur. Die vertraging komt door het hardnekkige personeelstekort bij de afhandelingsbedrijven.

Vertrekhal 2 op Schiphol tijdens de eerste piekdag van de meivakantie - Foto: VLN / Laurens Niezen

Vooral in de vroege ochtend was het druk in Vertrekhal 3 van Schiphol. Daar stond een lange rij met wachtende passagiers voor de incheckbalie van Easyjet. Die prijsvechter had al rekening gehouden met veel reizigers en riep haar klanten op om een uur eerder te komen.

Tegen het einde van de ochtend bleven de wachttijden in alle vertrekhallen beperkt tot ongeveer een half uur. Bij de beveiligingscontrole waren er nauwelijks rijen. "Wij hebben vertrouwen in een goede afloop van de hele meivakantie, want daar hebben we keihard aan gewerkt", zegt woordvoerder Dennis Mulller van Schiphol. "Tot nu toe is dit een bevestiging van dat vertrouwen."

Een verslag van de eerste piekdag van de meivakantie op Schiphol. Het artikel gaat verder onder de video.

Eerst piekdag van de meivakantie op Schiphol verloopt goed - NH Nieuws / Doron Sajet

Jaap de Bie van FNV ziet de verbetering bij de beveiliging ook, maar benadrukt dat de lonen en werkomstandigheden van het personeel bij de afhandelingsbedrijven veel te wensen overlaten. "Als je kijkt naar de bagagekelder en het platform, die personeelstekorten zijn daar nog steeds. Wij hebben daar nog steeds zorgen over."

De Bie wil om tafel met Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen om de arbeidsvoorwaarden voor het afhandelingspersoneel zoveel mogelijk gelijk te trekken met die van de beveiligers, het liefst nog voor de zomer. Pas bij die verbetering zal het grondwerk op Schiphol aantrekkelijk worden voor nieuwe medewerkers, stelt de vakbondsman.

"Roeien met de riemen die we niet hebben"

Ton Kukler, bagagemedewerker Swissport

Ton Kukler, bagagemedewerker bij afhandelingsbedrijf Swissport, heeft er een hard hoofd in. Hij denkt niet dat er op zo'n korte termijn veel verbeteringen kunnen worden afgesproken. Dat komt vooral door de luchtvaartmaatschappijen die weigeren meer te gaan betalen voor de diensten die zij afnemen.

Kukler vreest dat er daarom nauwelijks nieuwe medewerkers zullen worden geworven: "Dat wordt roeien met de riemen die we niet hebben."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]