Ga naar Content

West-Friese horecaondernemers verder in problemen door terugbetalen coronasteun

Veel ondernemers - waaronder ook zelfstandige horecabedrijven in West-Friesland - vrezen de blauwe envelop van de Belastingdienst, waarin gevraagd wordt om te starten met het terugbetalen van de coronasteun. De financiële hulp sleurde de bedrijven door de lastige coronatijd, maar hebben moeite om het bedrag terug te betalen. "De betalingstermijn uitsmeren zou lucht geven."

Coronasteun moet worden terugbetaald - Foto: Aangeleverd

Rob Baltus ziet het als regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland ook om zich heen: West-Friese horecabedrijven die worstelen met het terugbetalen van de coronasteun. Sinds oktober vorig jaar is er een regeling om de lening, ontvangen tijdens de pandemie, over een periode van vijf jaar terug te betalen.  

Reddingsboei

In de periode maart 2020 tot en met juni 2022 deed 35 procent van de bedrijven in Nederland beroep op één van de financiële coronasteunmaatregelen. "We waren er heel blij mee. Dat was op dat moment onze reddingsboei", zegt Baltus, die zelf De Nadorst in Blokker bestiert. "Want de huur van het pand liep gewoon door. Net als personeelskosten en gas, water en licht. En iedereen begrijpt ook dat dat geld terugbetaald moet worden. Alleen moet je wel de mogelijkheden hebben om het terug te betalen."

Dat kan vanaf oktober vorig jaar, maar nu blijkt dat zo'n 70.000 bedrijven in Nederland daar nog niet aan zijn begonnen. Want het zijn niet de meest eenvoudige tijden, zeker niet in de horeca. "De energiecrisis, stijgende lonen en een gebrek aan personeel", somt Baltus op. "Veel bedrijven komen in de knoop. Er zijn veel bedrijven die de verwachte omzet niet halen en dus niet kunnen beginnen met terugbetalen."

Zelf moet hij in vijf jaar tijd 200.000 euro terugbetalen, wat neerkomt op 40.000 euro per jaar. "Je maakt een planning, op basis van de omzet die je verwacht te halen. En in principe red ik dat. Maar nu ligt bij ons de straat open, omdat het riool wordt aangepakt. Net in de maanden dat het terras gaat lopen. Maar dat de weg hier open ligt, daar heeft de Belastingdienst geen boodschap aan. En maart was een slechte terrasmaand, want we hebben geen zon gezien. Dat is pijnlijk."

Faillissementen 

Een aangepaste regeling, zoals een betaalpauze of een verlenging van de regeling is in sommige gevallen mogelijk. "Je ziet het aantal faillissementen in de horeca ook stijgen. Sommige zelfstandig ondernemers trekken het niet meer. Ik was laatst bij een collega, waartegen ik zei: 'trek de stekker er maar uit en ga thuis zitten, want je bent nu voor niets aan het werk.' Maar vaak is het bedrijf het kindje en gaan ze toch door. Als de regeling met twee jaar zou kunnen worden uitgesmeerd, zou dat lucht geven. Dan gaat het maandbedrag dat je moet aflossen omlaag."  

Prijsstijgingen in de horeca: 'Je moet mee, anders kost het je kop'

De prijsstijgingen in de horeca, zelf schrikt Rob Baltus er ook geregeld van. "Wat denk je dat een kopje koffie in het Dijklander kost? 3,25 euro. In een ziekenhuis! Een tapbiertje bij Van der Valk kost tegenwoordig 3,80 euro." 

In De Nadorst werkt Rob Baltus vanaf komend weekend met een nieuwe kaart. Ook hij ontkomt niet aan prijsstijgingen vanwege gestegen kosten. "Veel zelfstandig ondernemers - voornamelijk de kleinere bedrijven - willen of durven niet te verhogen, maar je moet wel mee. Anders kost het je de kop."

Lees ook

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]