Ga naar Content

Transavia: iedere zomer 1,5 miljoen reizigers gedupeerd door schrappen nachtvluchten

Transavia is kwaad op Schiphol vanwege het plan om vanaf 2025 nachtvluchten te schrappen. Volgens de maatschappij ontneemt Schiphol zo elk zomerseizoen ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders de mogelijkheid om van een zonnige vakantie te genieten of om familie te bezoeken. Naast het schrappen van nachtvluchten wil Schiphol ook af van privéjets en lawaaiige vrachtvliegtuigen, én de reservering van de parallelle Kaagbaan.

Een Boeing 737-800 van Transavia stijgt op vanaf de Polderbaan van Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Transavia zag het voorstel niet aankomen: "We zijn onaangenaam verrast dat Schiphol, zonder enig overleg, een sluiting van de nacht om te landen en vertrekken aankondigt." Volgens de luchtvaartmaatschappij vervult ze een maatschappelijke rol.

"De coronapandemie heeft laten zien hoe groot het belang is om te kunnen reizen en vliegen toegankelijk te houden. Die verantwoordelijkheid pakken we ook door miljarden te investeren in stillere, schonere en zuinigere vliegtuigen", laat Transavia in een verklaring aan NH Nieuws weten. Vanaf eind dit jaar ruil de maatschappij de oude Boeings in voor nieuwe Airbussen.

Nederland niet bereikbaar

De nachtsluiting heeft grote gevolgen voor Transavia. Een groot deel van haar vluchten vertrekken of landen 's nachts op Schiphol. Daardoor kan de vliegmaatschappij de vloot optimaal inzetten. Schiphol knoeit volgens Transavia aan de bereikbaarheid van Nederland door het land 's nachts op slot te zetten.

"Zo wordt vliegen voor velen echt onbetaalbaar"

Transavia-directeur De Nooijer

Directeur Marcel de Nooijer noemt de nachtsluiting funest: "Zo wordt vliegen voor velen echt onbetaalbaar en niet langer bereikbaar voor de vakantiegangers of familiebezoeken in het buitenland." De Nooijer wil in gesprek met Schiphol om tot een 'realistisch plan' te komen, om geluid en uitstoot verder terug te dringen.

KLM

Ook KLM is niet te spreken over de plannen van Schiphol. De maatschappij vindt dat alleen een gezamenlijke aanpak zal leiden 'tot een luchtvaart die in balans is met de omgeving en het klimaat'. KLM broedt nog op een eigen zienswijze als alternatief voor de aangekondigde krimp. Daarvoor nodigt de maatschappij Schiphol voor uit om mee te praten.

Morgen doet de rechtbank Noord-Holland uitspraak in het kort geding dat KLM en meerdere maatschappijen tegen de Staat en Schiphol hadden aangespannen, om het krimpbesluit van het kabinet terug te draaien.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]