Ga naar Content

Fietsers hoeven straks minder lang te wachten bij Hilversumse 'Kleine Spoorbomen'

Fietsers en voetgangers hoeven straks minder lang te wachten bij de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Als auto's over twee jaar geen gebruik meer kunnen maken van deze overgang, dan regelt spoorwegbeheerder ProRail dat de spoorbomen per uur minder lang gesloten zijn. Daarnaast zorgt de gemeente Hilversum ervoor dat het op en rond de spoorbomen veel aantrekkelijker wordt voor de fiets.

Foto: Gemeente Hilversum

Wie weleens gebruik maakt van de Kleine Spoorbomen - de spoorwegovergang aan de Schoolstraat en de Hoge Larenseweg - weet dat het lang kan duren voordat de oversteek te maken is. Treinen komen af aan en de bomen gaan lang van tevoren dicht met lange rijen auto's, fietsers en voetgangers tot gevolg. Dat zorgt voor beide kanten nog weleens voor onoverzichtelijke situaties.

Aan die chaotische taferelen bij de overgang moet sowieso een einde komen, want auto's en motoren mogen in de nabije toekomst niet meer over deze overgang. Dat besluit heeft de gemeenteraad twee jaar geleden genomen. Alleen fietsers en voetgangers én nood- en hulpdiensten kunnen straks nog over de rails heen. Dat wordt waarschijnlijk over twee jaar, want de werkzaamheden aan en bij het spoor staan ingepland voor het laatste kwartaal van volgend jaar.

Dichtligtijden 

Geen gemotoriseerd meer toestaan bij de kleine spoorbomen moet er vooral voor zorgen dat het veiliger wordt voor de verkeersdeelnemers. Straks mag alleen nog het langzame verkeer oversteken en fietsers en voetgangers staan ook minder lang en vaak te staren naar gesloten spoorbomen. ProRail gaat namelijk de zogenoemde dichtligtijden aanpassen. Dat moet voor een betere doorstroming zorgen.

Fietsers moeten via de nieuw te realiseren fietsrotonde op de Schoolstraat - Koninginneweg op een goede en overzichtelijke manier hun weg kunnen vervolgen. Bovendien is deze rotonde makkelijk aan te passen. Dat is nodig ook, want Hilversum wil de centrumring gaan verleggen en daar heeft dit kruispunt een belangrijk aandeel in. "Dat is straks naadloos aan te sluiten op de nieuwe ring", verzekert wethouder Arno Scheepers. 

Lees ook

Hilversum pakt niet alleen de Kleine Spoorbomen aan, maar ook de directe omgeving. Zo investeert de gemeente ook in ontwikkeling van de Noorderweg, de Simon Stevinweg en de Snelliuslaan. Volgens Scheepers komt er substantieel meer groen en veel meer aandacht voor de fietsers.

Het gedeelte van de Noorderweg, tussen het Oosterspoorplein en de Simon Stevinweg, is straks met de auto nog maar van één kant te berijden. Het éénrichtingsverkeer geldt vanaf het station. Hierdoor komt er ruimte vrij voor 'een mooie, groene straat", zoals de wethouder zegt. Aan de kant van spoor plaatst Hilversum heesters en de andere kant van de Noorderweg komen bomen te staan.

Aparte fietsstrook

Verder komt er nog op de Simon Stevinweg ter hoogte van de Jan Blankenlaan een duidelijkere en vooral veiligere oversteek, komt er een aparte fietsstrook en weghelft voor auto's op de Simon Stevinweg (bij het perkje), krijgt de Snelliuslaan rood asfalt zodat de automobilist weet dat de fietsers hier de meest prominente rol speelt en komt er een breder voetpad op de Noorderweg.

Scheepers benadrukt dat deze plannen tot stand zijn gekomen na uitvoerig overleg met bewonersgroepen en ook ProRail. Deze hele operatie, die in meerdere fases wordt uitgevoerd de komende twee jaar, kost 6,16 miljoen euro. Hilversum hoeft dit bedrag niet helemaal zelf op te hoesten. Vanuit de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangen zij subsidie.

Afvoerputje

Onduidelijk is wat deze plannen nu doen voor de verkeersstroom op de Johannes Geradtsweg. Bewoners van deze belangrijke verkeersader waren niet tegen het besluit de Kleine Spoorbomen te sluiten voor auto's maar daar wilden zij wel een goede oplossing hebben. Zij vrezen nog meer verkeer voor hun deur en dat is onacceptabel in hun optiek. Eerder gaf een delegatie van de straat al dat de bewoners zich het afvoerputje van Hilversum voelen. 

Lees ook