Ga naar Content

Afsluiten van doorgaande autoroutes in Amsterdam: wat gaat dat betekenen?

De gemeente Amsterdam maakte gisteren plannen bekend om op meerdere plekken in de stad het doorgaand verkeer af te sluiten, om er zo voor te zorgen dat de stad niet dichtslibt met auto's en dat het openbaar vervoer beter en sneller wordt. Die afsluitingen zullen ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld niet meer met de auto over een brug van de Amstel kan rijden als je van Zuid naar Oost wil, dat moet dan via de A10. Volgens verkeerswethouder Melanie van der Horst is het voordeel dat er meer ruimte komt voor fietsers en openbaar vervoer. Maar wat betekent dat voor bijvoorbeeld de hulpdiensten en het bevoorraden van de winkels? En waar komen die afsluitingen precies?

Er zou in de straten nu te weinig ruimte zijn voor fietsers. - Foto:

Volgens Van der Horst is de hoeveelheid ruimte die auto's en parkeerplaatsen in beslag nemen 'niet meer van deze tijd'. De nieuwe aanpak kan volgens haar leiden tot een vermindering van het aantal autokilometers in de stad, dat volgens berekeningen met het huidige beleid juist tot 40 procent zal toenemen. De ruimte die ontstaat moet ten goede komen aan het openbaar vervoer.

"Het ov en de fiets nemen veel minder ruimte in dan auto’s", aldus de wethouder. "Als we ervoor zorgen dat je met het ov en de fiets sneller op je bestemming bent, dan zullen meer mensen daarvoor kiezen. Waardoor er ook meer ruimte is voor de mensen en ondernemers die echt afhankelijk zijn van hun auto. Zo kunnen we de stad bereikbaar en leefbaar houden. Hierover ga ik de komende tijd met de stad in gesprek."

Zorgen bij brandweer

Het afsluiten van wegen betekent ook dat de hulpdiensten er last van kunnen krijgen. "Hoe sneller je bij een brand kan zijn, hoe beter natuurlijk. Alles wat vertraging oplevert, daar vinden we wat van", laat woordvoerder Carmen Westra aan AT5 weten. 

Foto:

Toen werd besloten dat op veel doorgaande wegen de snelheid van 50 km/u naar 30 km/u ging, had brandweercommandant Tijs van Lieshout daar zorgen over: "Langzamer rijden betekent langere aanrijtijden", zei hij in december in Park Politiek. En daar zouden dit soort afsluitingen ook voor kunnen zorgen, want "elke vertraging is er één. Uiteindelijk is het een optelsom. Op sommige plekken kun je al minder hard rijden, en als er bijvoorbeeld paaltjes komen bij een afsluiting moet je wachten tot die naar beneden gaan. Ook dat kost tijd." 

"Dit zijn afwegingen van de gemeente", vertelt Westra. "We zijn niet betrokken in het voortraject van dit plan. Maar we gaan er vanuit dat dat wel gaat gebeuren bij de uitvoering van deze plannen."

Volgens wethouder Van der Horst levert het ook tijdwinst op voor hulpdiensten omdat er veel minder auto's in de stad zullen zijn. Als dat zo is ziet de brandweer voordelen. "Files belemmeren de doorstroming, daar moeten we omheen en dat kost tijd." 

"Eerst kwam de knip in de Weesperstraat, dit zijn 14 Weesperstraten. Dat is nogal wat"

guido frankfurther - mkb amsterdam

Voor de ondernemers in de stad zijn de afsluitingen even schrikken. "We zijn echt niet tegen een meer autoluwe stad, maar hier moeten we toch wel even van bijkomen", vertelt Guido Frankfurther, woordvoerder Bereikbaarheid van het Midden- en Kleinbedrijf in Amsterdam (MKB).

"Eerst kwam de knip in de Weesperstraat, dit zijn 14 Weesperstraten. Belangrijke hoofdroutes in de stad die worden afgesloten, dat is nogal wat. De mensen moeten toch hun boodschappen doen en de spullen op de markt breng je niet even met de tram."

Het MKB hoopt vooral dat de gemeente in overleg gaat met de belangenvereniging voor ondernemers in de stad. "Dit kan beter in kleine stappen, zodat de landing wat zachter is en het bedrijfsleven de tijd krijgt zich aan te passen", aldus Frankfurther.

Foto: API

"Je moet goed nadenken wat voor stad je wilt zijn en je moet oppassen dat je niet te exclusief gaat worden"

walther ploos van amstel - lector logistiek hva

Heel verrassend, noemt de Amsterdamse verkeersexpert Walther Ploos van Amstel de plannen. "Het autogebruik in de stad groeit nog steeds, dus dat er iets moet gebeuren met het gebruik van auto's is duidelijk. We willen allemaal een aantrekkelijke stad." 

Dat is positief, maar Ploos van Amstel plaatst ook kanttekeningen. "Het lijkt het erop dat de plannen nog niet helemaal scherp zijn uitgewerkt." Hij doelt op het verkeer dat altijd zal blijven rijden. "De stad moet bevoorraad worden, taxi's zullen misschien wel meer werk krijgen en mensen die afhankelijk zijn van vervoer moeten ergens kunnen komen."

Foto:

Mocht het voor supermarkten ingewikkelder worden om de schappen te vullen dan gaat dat geld kosten. "Dat gaan de Amsterdammers dan voelen, want de prijzen gaan omhoog. En iedereen gaat naar de supermarkt. Arm en rijk. Je moet goed nadenken wat voor stad je wilt zijn en je moet wel oppassen dat je niet te exclusief gaat worden."

Om dat allemaal te voorkomen, adviseert de lector logistiek van de HvA de gemeente vooral in gesprek te gaan met het bedrijfsleven en de hulpdiensten. "Het is een uitdagend plan, de stip aan de horizon is gezet. Zeg als wethouder 'dit is het speelveld', maar laat iedereen meedenken. Als er een paaltje niet naar beneden gaat als de brandweer er langs moet heb je een probleem. En je wilt ook nog een beetje een gastvrije stad zijn voor toeristen. Taxi's zijn de belangrijkste deelvervoerders die er zijn."

Minder hectiek

Een open deur misschien, maar de Fietsersbond is wel erg enthousiast over de plannen. "Fantastisch", laat Teeja Arissen weten. "Dit is zo goed voor de uitstraling van de stad. Het terugdringen van het autoverkeer zal ervoor zorgen dat de sfeer in de stad verandert. De hectiek in het verkeer zal verminderen." 

Oost

In Oost maken afsluitingen bij het Muiderpoortstation en op de Kruislaan (richting A10), de Linnaeusstraat (ter hoogte van de Oetewalerbrug) en het noordelijk deel van de Molukkenstraat doorgaand verkeer praktisch onmogelijk. Dit zou een verbetering moeten opleveren voor de doorstroming van de bussen 25, 41 en 65 en tramlijn 19.

Foto:

Bruggen

Verkeer tussen Oost en Zuid (en een stukje centrum) kan onmogelijk worden gemaakt door het afsluiten van vier Amstelbruggen: de Berlagebrug, de Nieuwe Amstelbrug, de Torontobrug en de brug bij de Sarphatistraat. De Blauwbrug bij de Stopera blijft open in verband met het belang voor de verkeersafwikkeling van autoverkeer in het oostelijke deel van de binnenstad.

Foto:

Vondelpark

De grootste winst is volgens de onderzoekers te behalen rond het Vondelpark. Langs de lange zijden van het park kan het ov nog wel doorrijden, maar op de kopse kanten, de Amstelveenseweg en de Stadhouderskade, is de schaarse ruimte belemmerend voor trams en bussen. Ook worden er voorstellen gedaan voor afsluitingen op de Vondelbrug (die de Eerste Constantijn Huygensstraat verbindt met de Van Baerlestraat) en de Zeilbrug (bij de Zeilstraat)

Foto:

West

Zes afsluitingen in West (Hoofdweg, Admiraal De Ruijterweg, Bestevâerstraat, Willem de Zwijgerlaan, Van Hallstraat en de Kattenslootbrug bij de Nassaukade) kunnen er volgens de onderzoekers voor zorgen dat verkeer dat gebruik zou maken van deze belangrijke verbindingen wordt omgeleid via onder meer de A10. Hiermee zouden de Hoofdweg en de Nassaukade worden ontzien. De lijnen 3, 5, 18 en 21 zouden daardoor beter doorstromen.

Foto:

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]