Ga naar Content

Vergrijzing slaat toe bij vliegtuigmonteurs Schiphol: "Ernstige zorgen over opvolging"

Vliegtuigmonteurs op Schiphol maken zich ernstige zorgen over het gebrek aan collega's in de hangaars en werkplaatsen op de luchthaven. De zorgen zijn zo groot, dat de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) vreest voor uitval van vluchten en lange vertragingen. Volgens de vakbond speelt vergrijzing een grote rol en zijn er te weinig jongeren die voor opvolging kunnen zorgen. De NVLT dringt aan op actie van de luchtvaartmaatschappijen en de landelijke politiek.

Bestuursleden van de NVLT op Schiphol - Foto: NVLT

Voortzitter Robert Swankhuizen van de NVLT is naast vakbondsman, zelf ook al decennialang grondwerktuigkundige bij KLM. Zijn pensioen nadert deze zomer en hij is niet de enige die binnen afzienbare tijd de gereedschapskist aan de wilgen hangt. Door de vergrijzing en het gebrek aan opvolging verwacht Swankhuizen vanaf 2025 grote tekorten bij de onderhoudsbedrijven op Schiphol.

Jongeren worden niet snel meer warm voor een baan als vliegtuigmonteur, weet Swankhuizen. Ze komen hun bed niet meer uit voor onregelmatige diensten en hebben geen 24/7-mentaliteit die voor dit soort werk nodig is. Grondtuigwerkkundige (GWK) word je ook niet zomaar, er gaat een jarenlange opleiding aan vooraf. Jonge mensen kiezen volgens Swankhuizen liever voor technische banen zonder de grote verantwoordelijkheid die bij de luchtvaart vereist is.

Piepend en krakend

De NVLT heeft de Tweede Kamer gevraagd om in actie te komen. Opleidingsmogelijkheden zouden in het hele land moeten worden uitgebreid en er moet campagne gevoerd worden om jongeren over te halen om voor het monteursvak te kiezen en nieuwe technici te werven. Zonder genoeg personeel komt de luchtvaart 'piepend en krakend' tot stilstand, "met alle landelijke financiële en economische gevolgen van dien", zegt de bond.

Het artikel gaat verder onder de video.

Vergrijzing slaat toe bij vliegtuigmonteurs Schiphol - NH Nieuws / Doron Sajet

Volgens Swankhuizen hebben de luchtvaartmaatschappijen het personeelstekort niet hoog genoeg op hun agenda gezet. Een woordvoerder van KLM spreekt die stelling tegen en zegt dat er wel degelijk alles aan gedaan wordt om vaste en tijdelijke krachten te werven, en langs scholen en opleidingen gegaan wordt om reclame te maken voor het vak.

Het onderhoudsbedrijf van KLM is het grootste op Schiphol. Volgens een woordvoerder zijn er in januari 40 nieuwe monteurs bij KLM aangenomen.

Langer doorwerken

Voorman Swankhuizen zegt dat er ook gepensioneerde technici zijn gevraagd om terug te komen om het arbeidsgat te helpen vullen. "Ik vind het wel apart dat met de verhoogde AOW-leeftijd er verwacht wordt van mensen op oudere leeftijd nog steeds inspecties moeten gaan lopen, door weer en wind, en dag en nacht." Swankhuizen zelf is niet van plan om langer door te werken.

Volledig statement KLM

Zoals in zoveel andere sectoren kampt de luchtvaartsector en dus ook Engineering & Maintenance van KLM met een arbeidsmarkttekort. We doen er alles aan om vaste en tijdelijke krachten te werven door onder andere het voeren van campagnes, het bezoeken van scholen en grote evenementen waar ROC leerlingen aanwezig zijn.

Ook zetten we graag afgestudeerden aan de universiteit en stagiairs in waar dat mogelijk is. In de maand januari hebben we al ruim 40 nieuwe collega’s bij Engineering & Maintenance mogen verwelkomen. Dit zet ook in februari goed door want ook nu stroomt een groot aantal technici in.

Uiteraard moeten zij opgeleid worden om hun licentie te halen en vakbekwaam te worden voor een type vliegtuig. Ze moeten vervolgens ervaringsjaren opdoen en dit kost tijd. Kortom, werving van nieuwe collega’s en hun opleiding krijgt nu en in de aankomende periode onze volle aandacht.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]