Ga naar Content

Schiphol maakte een zooitje van 2022: nu ook miljoenenverlies voor luchthaven

De aanhoudende chaos op Schiphol door grote personeelstekorten bij de beveiliging en wanbeleid van de directie, drukken de luchthaven opnieuw in de rode cijfers. Vorig jaar draaide Schiphol onderaan de streep een verlies van 77 miljoen euro. Alleen al de pogingen om de puinhoop in de vertrekhallen te herstellen, kostten de luchthaven 120 miljoen euro extra.

Vliegtuigen van KLM op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Schiphol had kunnen profiteren van het sterke herstel van het vliegverkeer, maar was niet op tijd met het herkennen van de grote problemen die de luchthaven had kunnen zien aankomen. Vanuit de vakbonden, de politiek en de medewerkers zelf werd ruim op tijd gewaarschuwd voor chaos, als Schiphol de tekorten bij het personeel niet zou aanpakken.

Bij het bekendmaken van de jaarcijfers van 2021, toen Schiphol nog 287 miljoen euro verlies draaide vanwege de coronacrisis, maakte toenmalig directeur Dick Benschop geen zorgen over uitpuilende vertrekhallen, een personeelstekort en een overschot aan reizigers.

"Er zullen hoogstens wat knelpunten zijn"

Voormalig Schiphol-directeur Dick Benschop, begin 2022 over de verwachte drukte op Schiphol

"Er zullen hoogstens wat knelpunten zijn", voorspelde Benschop vorig jaar februari. Later in het najaar vertrok hij als topman, vanwege het geleverde wanbeleid op Schiphol.

Ook zijn opvolger, interim-directeur Ruud Sondag, is er nog niet in geslaagd om het tij te keren: "Nooit eerder in de geschiedenis van Schiphol hebben we zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022. De geleverde inzet en het harde werken van iedereen bij Schiphol hebben niet geleid tot de noodzakelijke verbeteringen in het systeem. Daardoor hebben we niet de service kunnen bieden die we wilden."

Slecht hoofdstuk

"2022 zal onze geschiedenisboeken ingaan als een slecht hoofdstuk. Een hoofdstuk dat we niet vergeten en gebruiken om vanaf nu beter te presteren. Daar werken we hard aan. In 2022 zijn we gestart met het doorvoeren van structurele verbeteringen. Omdat we het beter moeten doen. En ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen", aldus Sondag.

Schiphol maakt na het weekend bekend hoeveel beperkingen er zullen gelden in de komende meivakantie. De luchthaven wilde eigenlijk vanaf eind maart geen grenzen meer stellen aan het aantal reizigers in de vertrekhal, maar kan door personeelstekorten bij de afhandelingsbedrijven de drukte in meivakantie toch niet altijd aan.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]