Ga naar Content

Deze negen Vermeers zijn niet te zien in het Rijksmuseum: "Als één schilderij niet mocht ontbreken, dan is het dit"

Vrouw met weegschaal, Meisje met de parel en natuurlijk het Melkmeisje. Het is slechts een handvol voorbeelden van de meesterwerken van Vermeer die vanaf vandaag te bewonderen zijn in het Rijksmuseum tijdens de grootste Vermeer-tentoonstelling ooit. Toch is het niet gelukt alle schilderijen van de 17e-eeuwse schilder naar Amsterdam te halen.

Deze negen Vermeers zijn niet te zien in het Rijksmuseum: "Als één schilderij niet mocht ontbreken, dan is het dit" - NH Nieuws

Nooit eerder hebben zoveel schilderijen van Vermeer tegelijkertijd in eenzelfde ruimte gehangen. De Delftse schilder maakte in totaal 37 werken en daarvan hangen er nu 28 in het Rijksmuseum. Negen werken zwerven dus nog over de wereld. Van 'Het concert' is zelfs niet duidelijk waar het zich bevindt: "Hij is in 1990 gestolen uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston", aldus kunsthistoricus Sabry Amroussi. "Een lekker ondeugende Vermeer. We weten niet door wie hij gejat is, misschien wel door de maffia."

'Het meisje met het wijnglas' is om een iets minder indrukwekkende reden afwezig: "Dit mag het museum niet verlaten, want de lokale middelbare school moet er een eindwerkstuk over maken."

Een aantal van de ontbrekende werken heeft een bekende eigenaar. Zo was 'De schilderkunst' ooit in bezit van Adolf Hitler. Koning Charles is momenteel eigenaar van 'Dame aan het virginaal met een heer'. Vanwege de slechte staat van het schilderij was het niet mogelijk om het te verplaatsen.

En dan zijn er nog 'Slapend meisje' en 'Meisjeskopje'. Die zitten met huisarrest in het Metropolitan Museum of Art in New York. Privébezitters die de werken schonken stelden namelijk als voorwaarde dat ze New York nooit mochten verlaten.

Tekst gaat door onder de foto. 

Foto:

Ongekende populariteit

Vermeer was een bescheiden kunstenaar die werkte binnen de stille muren van zijn huis in Delft. Hij staat bekend om zijn kalme scènes, waarbij het samenspel van licht en kleur een grote rol speelt. "Hij is bijna impressionistisch. Als je heel dichtbij staat, dan zie je dat het het is opgebouwd uit allemaal puntjes die samen het schilderij bouwen."

Dat het Rijksmuseum al voor de start een kwart miljoen kaarten voor de tentoonstelling heeft verkocht, verbaast Amroussi niet: "Vermeer is erg toegankelijk voor het moderne publiek. 'Het meisje met de parel' had wel uit een fashionmagazine kunnen komen. Het helpt ook dat er al een boek en een film over gemaakt zijn."

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]