Ga naar Content
Haarlem

Werkplaats Treinmodernisering Haarlem ondergaat zelf grote opknapbeurt

19 maart 2023, 08.08 uur
Door: Maurice Blaauw · Foto:

Het zit op de rand van het bedrijventerrein Waarderpolder, gebruikt gas voor een heel dorp en biedt werk aan maar liefst 800 mensen. NS Treinmodernisering begon ooit als station voor Haarlem en door de jaren heen heeft het al verschillende grote metamorfoses ondergaan. Nu staat de volgende voor de deur.

Hans Seegers legt aan uit wat er gaat veranderen - NH Nieuws

Toen in 1839 de eerste trein uit Amsterdam vertrok, reed deze met 38 kilometer per uur naar het eindpunt station Haarlem. Drie jaar later werd het Haarlemse station verplaatst naar de huidige locatie. 

De werkplaats bleef wel op dezelfde plek. Deze werkplaats wordt tegenwoordig gebruikt door de NS om treinen te moderniseren. "Ze komen hier na zes en twaalf jaar voor een revisie (grote beurt) binnen en worden tussen de 18 en 20  jaar helemaal gemoderniseerd", vertelt directeur Hans Seegers van NS Treinmodernisering. 

Flinke verbouwing

De werkplaats wordt de komende jaren flink verbouwd. Zo verdwijnen verschillende panden en komt er nieuwbouw voor in de plaats. De hele verbouwing moet in 2025 voltooid zijn. Het hoge gasverbruik wordt met de verbouwing teruggebracht. "Wij gebruiken nu net zoveel gas als ongeveer duizend woningen, dit gaan wij reduceren met zeventig procent. We proberen het gebruik zelfs naar nul te brengen", aldus Seegers.

Rechts het gebouw aan de voormalige oude weg - Foto:

Voor de omwonenden gaat het uitzicht flink veranderen. Er worden twee gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw aan de zijkanten van de werkplaats. Het gaat hier om het  entree gebouw aan de voormalige Oudeweg en het laatste gebouw aan de Amsterdamsevaart.

Het ene laatste gebouw aan de Amsterdamse vaart - Foto:

De authentieke fabriekshal aan de Gedempte Oostersingelgracht blijft wel staan tot opluchting van veel Haarlemmers. “Dat gebouw heeft veel authentieke details en een mooie zichtlijn op de stad, we investeren er veel in om dat te laten staan”, aldus Seegers. Een ander oud gebouw gaat wel omver.

De oude hal die wel blijft staan - Foto:

Midden op het terrein staat het oudste gebouw dat de NS in haar bezit heeft. “Dit gebouw is van buiten de werkplaats niet te zien, en heeft veel achterstallig onderhoud. Dit pand gaat dan ook geoogst worden”, vertelt de directeur. Dat betekent dat het wordt gesloopt. Alleen wordt er zoveel mogelijk hergebruikt. Dit principe geldt ook voor de andere gebouwen die worden gesloopt. 

Ook komt er een heel nieuw bouwwerk tevoorschijn. Deze komt langs de Amsterdamsevaart. Op het terrein waar nu vooral treinstellen staan. Het nieuwe gebouw wordt ongeveer 200 meter lang en gaat gebruikt worden voor de revisie beurten. 

Hier komt de nieuwe hal van 200 meter lang aan de Amsterdamsevaart - Foto:

De kantoorgebouwen die langs de N200 staan, gaan tegen de vlakte en worden vervangen door parkeerplaatsen. De plannen zijn zo goed als zeker en kosten ongeveer 110 à 120 miljoen euro. “Het is nog wel afwachten of de offerte van de aannemer past in het budget van de NS”, aldus Seegers.

Een aantal van de werkzaamheden is al begonnen. Zo is het milieuplein op het terrein al verplaatst en wordt er op de grond van de nieuwe revisiehal, de nodige voorbereidingen getroffen.

"Doordat wij tijdens de verbouwing in bedrijf willen blijven, is het een grote puzzel met werkzaamheden die tussen de verschillende panden op het terrein heen en weer schuiven", legt Seegers uit. In 2025 moet het geschuif klaar zijn en kunnen de werkzaamheden allemaal op hun eigen plek op het terrein verder.  

De kantoren langs de N200 die plaats maken voor parkeerplaatsen - Foto:

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]