Ga naar Content

Weer 'Schipholfile' boven hartje Amsterdam: "Voor de veiligheid het beste"

Het is weer raak boven Amsterdam: laagvliegende toestellen die in optocht richting Schiphol koersen. Sommige hoofdstedelingen begrijpen er niets van, want het is de laatste twee weken schering en inslag boven de stad. Ook in Volendam en omgeving valt de naderingsroute naar Schiphol op en klagen inwoners over het lawaai. Maar volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is de route naar de Schiphol-Oostbaan met dit soort onstuimige weersomstandigheden voor de veiligheid de beste optie.

Een Airbus A330 van KLM nadert Schiphol tijdens storm Corrie - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Schiphol heeft zes start- en landingsbanen, waarvan de Polderbaan bij Vijfhuizen en de Kaagbaan bij Hoofddorp de twee voorkeursbanen zijn. Vergeleken met de overige vier banen veroorzaken die banen relatief de minste geluidsoverlast voor omwonenden. Toch worden die omwonenden nauwelijks ontzien: tijdens de meerdere dagelijkse piekmomenten op Schiphol zet Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) altijd wel een keer een extra baan in. 

Artikel gaat onder de kaart

Alle start- en landingsbanen van Schiphol - Foto: Schiphol

Momenteel is de Zwanenburgbaan maandenlang buiten gebruik, vanwege een grote onderhoudsbeurt die pas tegen de zomer helemaal is afgerond. Daarom kunnen alleen nog de Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Schiphol-Oostbaan extra worden ingezet.

Geen andere optie

Volgens LVNL gaat tijdens het onderhoud de voorkeur uit naar de Buitenveldertbaan, maar die kan bij harde zuidwestenwind en -storm niet altijd worden gebruikt. Als de zijwind te hard is, mogen de vliegtuigen er niet meer landen en wordt de Schiphol-Oostbaan ingezet.

Dat de Schiphol-Oostbaan nu gebruikt wordt heeft dus vooral te maken met de wind, en staat los van het feit dat de Zwanenburgbaan momenteel buiten gebruik is. 

"Een toestel moet altijd tegen de wind in landen", legt luchtverkeersleider Martijn Duijkers uit aan NH Nieuws. "Dat is voor de veiligheid het beste. Als er geen andere opties zijn, dan is dit de enige mogelijkheid."

Luchtverkeersleider Martijn Duijkers van LVNL legt uit waarom de Schiphol-Oostbaan wordt gebruikt en Amsterdammers en Volendammers daarom de vliegtuigen laag zien en horen overkomen. 

Het artikel gaat verder onder de video.

Waarom de verkeersleiding de vliegtuigen over Amsterdam laat vliegen - NH Nieuws / Doron Sajet

Gisteren lag de ook de Schiphol-Oostbaan er tijdelijk uit door een incident met een Airbus A330 van Delta Air Lines. Die had bij de landing de baanverlichting geschampt, waardoor Schiphol de baan een aantal uur dicht moest om de lampen te repareren en puin te ruimen. Door de tijdelijke sluiting liep het vliegverkeer vertraging op. Vliegtuigen moesten boven Flevoland, Zuid-Holland en de Noordzee rondjes vliegen tot er weer ruimte was om te landen.

Petitie

Hoewel er op sociale media flink wat gemopperd wordt over het vliegverkeer boven Amsterdam en het vroege tijdstip waarop de laag overvliegende toestellen overkomen, lijken de meeste Amsterdammers het lawaai voor lief te nemen. Sinds maandag staat er een petitie tegen die 'Schipholfile' online, maar die loopt met 172 handtekeningen nog geen storm.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]