Ga naar Content

Blaricummermeent schrikt van flinke tariefstijging warmte- en koude opslag 'maar liefst 73 procent'

In de Blaricumse wijk de Blaricummermeent zijn bewoners flink geschrokken van de forse prijsstijging van Eteck. Het bedrijf dat de zogenoemde warmte- en koude opslag levert, heeft laten weten dat de tarieven voor het gebruik van de opslag en de huur van de warmtepomp behoorlijk omhoog worden geschroefd. Bewoners zijn het niet eens met deze verhoging van dik 70 procent, want deze verhoging moet van tafel. 

Alle bewoners van de relatief nieuwe wijk Blaricummermeent maken gebruik van de warmte- en koude opslag (WKO) met bronnen onder de wijk. Dit is een duurzaam alternatief om de woningen te kunnen kunnen opwarmen en af te koelen. De hele wijk is hierdoor gasvrij. Eteck beheert deze installatie en is daarmee leverancier van de infrastructuur. De bewoners huren de warmtepomp ook van dit bedrijf.

Daardoor werken de huizen 'als eigen energiecentrale' en halen en leveren daarmee warmte en kou terug vanuit de bronnen van de opslag. Hiermee worden de woningen en de wijk ook aangeprezen en verkocht. Dat is terug te zien in de letterlijke tekst in de Eteck-brochure: "De energieprijs wordt nauwelijks beïnvloed door gas- en olieprijsontwikkelingen", vertelt Rogier Gardien, bezorgde bewoner van de wijk.

Nieuw tarief

Maar woensdag 28 december kregen de bewoners toch een bericht van Eteck dat de tarieven voor het gebruik van het gebruik van deze omslag zouden veranderen. "Hoeveel precies was niet gelijk duidelijk", laat Gardien weten. 

"Op 30 december stonden er ineens wel nieuwe tariefbladen in de gebruikersapp mijnEteck omgeving met een datum van 20 december. Dit is vreemd gezien de aankondiging pas 28 december werd gemeld. Daarbij hebben vele bewoners tot op heden helemaal geen bericht ontvangen van Eteck. Deze bewoners zullen enorm schrikken als de eerste afschrijving in januari plaatsvindt. De daadwerkelijke verhoging bleek voor de bewoners zelfs 73 procent te zijn. Dat was echt een shock in de wijk." 

"Als argument voert het bedrijf de hoge energieprijzen op", vertelt de bewoner. "Maar dat argument gaat helemaal niet op. Want met deze installaties zouden wij helemaal niet te maken moeten krijgen met de onstuimige energiemarkt. Eteck maakt zelfs reclame met het gegeven dat je met hun WKO hier niet te maken mee zal hebben."

Bedrogen

Tegelijkertijd heeft dit voor de bewoners flinke financiële gevolgen. Toen de Blaricummermeent gebouwd werd, werd het neergezet als een enorm duurzame wijk met goede isolatie en duurzame warmte- en koude bronnen. Mensen die daar een huis zouden kopen, zouden niet te maken krijgen met hoge energiekosten. Maar die bewoners lijken nu bedrogen uit te komen. 

"We betalen nu evenveel of zelfs meer dan in een gaswoning"

Rogier Gardien - bewoner Blaricummermeent

"We hebben als bewoners sinds 2021 tot nu toe een verhoging van 114 procent op de levering en dan hebben we  het nog niet eens over de verhogingen sinds 2021", zegt Gardien boos. "Daarnaast is er een stijging van bijna 30 procent te zien op de huur van de warmtepomp. We betalen nu evenveel of zelfs meer dan in een gaswoning."

En een andere leverancier is voor de bewoners niet mogelijk, want sinds 2012 is Eteck namelijk de enige partij. En ze hanteren een vaste prijs, waardoor eigen energiebezuinigende maatregelen als lichten uitzetten of beter isoleren geen effect hebben, zo schetsen de bewoners. 

Meterkast

"En we hebben al een hogere energierekening, want nota bene de warmtepomp is aangesloten op de meterkast van de bewoner zelf.” Niet Eteck betaalt deze hoge energie maar de bewoner betaalt dat al zelf bij een van de energiepartijen in Nederland.

"Het door Eteck aangevoerde water heeft een temperatuur van slechts 12 graden. Vervolgens betaalt niet Eteck deze hoge energie voor extra verwarmen maar de bewoner betaalt dat zelf via hun eigen energiecontract bij een van de energiepartijen. Eteck levert zelf geen energie aan de wijk. Doordat een warmtepomp veel meer energie vraagt, is de kans groot dat bijna de hele wijk boven het maandelijkse energieplafond uitkomt dat ingesteld is door de overheid."

Te laat en te hoog

Ook de timing en communicatie van Eteck steekt de bewoners van de wijk. De brief waarin stond dat het tarief omhoog ging kwam op 28 december binnen. Veel bewoners kregen deze zelfs niet binnen. "Je moet voor de jaarwisseling als leverancier laten weten of en met hoeveel het tarief omhoog gaat en dit goed onderbouwen. Dat stond er allemaal niet in." Daar moesten veel bewoners zelf achter komen via de zogenoemde tariefbladen.

De tekst gaat door onder dit filmpje. 

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Ook de hoogte steekt veel bewoners. "Volgens het ACM mag het tarief, mits goed onderbouwd, maximaal 67 procent omhoog worden geschroefd", laat Gardien zien. "De onderbouwing klopt niet en er wordt veel te veel verhoogd."

Buurt bundelt krachten

Daarom roepen bewoners elkaar op om vóór dit weekend nog individueel een bezwaarschrift op te sturen naar Eteck en om een kopie daarvan ook gelijk door te sturen naar de Autoriteit Consument en Markt. "We hopen dat Eteck gaat zeggen dat het een fout is geweest, maar tot nu toe is er op geen enkele bezwaarbrief gereageerd", vertelt Gardien. 

Op de achtergrond staat ook een werkgroep in de steigers, mocht er na het indienen van de bezwaarbrieven nog geen oplossing zijn gevonden.

ACM

De Autoriteit Consument en Markt laat aan NH Nieuws weten dat er maximumtarieven zijn die jaarlijks worden vastgesteld op basis van de warmtewet en de gasprijs van 1 januari. Wel roepen ze op dat die maximumtarieven niet gebruikt mogen worden om meer winst te maken en dat ze daar streng op controleren. Het tarief voor de huur van warmtepompen is niet in de Warmtewet geregeld. De ACM stelt hiervoor dus ook geen maximumtarief vast. 

De ACM roept warmteleveranciers daarom ook dit jaar nadrukkelijk op om terughoudend te zijn in het verhogen van de tarieven als dat niet nodig is om de gestegen kosten voor gas te dekken, maar geeft wel aan dat ze nog niet in kunnen gaan op de redelijkheid van tarieven van individuele leveranciers.

Reactie Eteck

Eteck heeft na vragen van NH Nieuws laten weten dat het bedrijf tegen de extreme prijzen van elektriciteit en gas en de fors stijgende kosten door de inflatie aanloopt. "We zien geen andere mogelijkheid dan de hogere kosten door te berekenen aan onze eindgebruikers."

Wat betreft de gebrekkige communicatie in de ogen van de bewoners van de Blaricummermeent laat Eteck weten dat ze 'op 1 november zijn gestart met de communicatie richting al onze eindgebruikers over de komst van de nieuwe tarieven, het prijsplafond, besparingsmogelijkheden en hulp bij eventuele betalingsproblemen'.

"Half december is volgens het bedrijf aangekondigd dat zij de nieuwe tarieven voor hun specifieke project vanaf eind december via de app MijnEteck konden raadplegen. Eind december zijn de tarieven daadwerkelijk beschikbaar gesteld en zijn de basistarieven online gepubliceerd."

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]