Ga naar Content

Syrische Lobna (46) wil andere nieuwkomers helpen bij leren van de Nederlandse taal

Vijf jaar geleden kwam Lobna Abdo (46) met haar kinderen uit Syrië naar Nederland om zich in Anna Paulowna bij haar man te voegen. Hij was eerder al - op de vlucht voor de oorlog - hiernaartoe gereisd. Ze liep al snel tegen obstakels aan, zo vertrouwden werkgevers haar universitaire diploma niet. Nu ze hier haar masterstudie bijna heeft afgerond, zet ze zich in om andere nieuwkomers te helpen bij het leren van de Nederlandse taal.

Foto: UAF

Op de universiteit van Damascus had Abdo de bacheloropleiding economie afgerond. Ook gaf ze in Syrië bijles wiskunde en Engels. Maar eenmaal in Nederland merkte ze dat werkgevers wantrouwend waren over haar Syrische diploma. "Ik moest daarom ook een Nederlands diploma halen en heb eenmaal hier snel de taal geleerd. Binnen negen maanden sprak ik Nederlands op het niveau dat vereist is voor hogere opleidingen."

Hoger niveau

Dat had trouwens wel wat voeten in de aarde. Want ze woonde met haar gezin in Anna Paulowna, terwijl ze niet in haar directe omgeving zo'n taalopleiding kon volgen. Het dichtst bij waren de universiteiten in Amsterdam; een flinke afstand en de reiskosten daarnaartoe werden niet vergoed. "Daarom ben ik naar een andere taalschool in Schagen gegaan, maar daar werd de taalopleiding alleen op een lager opleidingsniveau aangeboden."

Door veel boeken te kopen en daaruit te leren, heeft ze zich de taal eigen gemaakt. Daarna kon ze eerst een premaster en daarna een master taalwetenschap, met de focus op NT2 (Nederlands als tweede taal) en meertaligheid, volgen. Volgend jaar hoopt ze de master af te ronden. Ondertussen is ze al begonnen als beleidsadviseur bij de gemeente Amsterdam.

"Ik ben de stem van de praktijk"

Lobna Abdo

"Ik wil graag iets betekenen voor de samenleving en zie een kloof tussen de nieuwkomers en de Nederlanders. Iedereen doet haar best, maar waar gaat het mis? Veel nieuwkomers vinden het moeilijk om Nederlands te leren, of leren het niet op de juiste manier. Ik ben de stem van de praktijk. Ik zet me in voor de laaggeletterden, middenopgeleiden en analfabeten. Zij kunnen niet integreren, omdat ze de taal niet goed spreken. Het gaat niet om geven, maar ook om terugkrijgen. Want als je de taal goed beheerst, kun je ook goed functioneren."

Voorbeeld

Niet alleen Abdo en haar man (die Arabische literatuur heeft gestudeerd) zijn hoog opgeleid, ook hun kinderen studeren. Hun zoon van 25 studeert accountacy en hun dochter van 22 zit in het derde jaar van de geneeskundeopleiding. Daarnaast hebben ze een dochter van 14 met een beperking; zij gaat naar het Linie College in Den Helder. Abdo wil naar eigen zeggen ook een voorbeeld zijn voor andere vrouwen, om te laten zien dat ze krachtig zijn. "Het geeft mij alleen maar meer motivatie, om op eigen benen te staan."

Ze wil niet meer terug naar Syrië. "Nederlands is zo'n mooie taal. Ik heb in Nederland ontdekt wie ik ben. Ik weet wat ik wil en wat ik kan. En als je verliefd bent, wil je niet meer weg."

Lobna Abdo is een van de zes genomineerden van de UAF-award, een jaarlijkse prijs die laat zien over welke kennis, talent en doorzettingsvermogen vluchtelingen beschikken. Stemmen kan nog tot en met morgen. Op 8 november wordt de winnaar bekend.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

💬 Wil je niets missen uit de Noordkop?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]