Ga naar Content

Het lukt maar niet om asielschip aan te sluiten op walstroom: "Moeten we hier gasmaskers gaan dragen?"

De Silja Europa, het cruiseschip dat dient als noodopvang voor een kleine duizend vluchtelingen, is nog steeds niet aangesloten op walstroom. Volgens het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) stuit het bedrijf dat de aansluiting tot stand moet brengen op 'technische problemen'. Die problemen duren al een paar weken.

Silja Europa komt aan in Velsen-Noord - Foto: Jasper Leegwater / NH Nieuws

Nu wordt de elektriciteit op het schip opgewekt door vervuilende dieselgeneratoren. Die generatoren hebben een uitstoot die gelijk is aan die van 31.000 vrachtwagens die een volle ronde op de ring van Amsterdam rijden. Dat blijkt uit een onderzoek naar de dagelijkse emissie van een vergelijkbaar mega-schip dat enige tijd voor onderhoud in de haven van Amsterdam lag. 

Kritiek

Leo Aardenburg, raadslid voor de LGV (Levendig en Gezond Velsen), heeft er zwaar de pest over in. Zijn partij gaat burgemeester Frank Dales vanavond in de gemeenteraadsvergadering over onder vuur nemen. Daarbij zal Dales worden herinnerd aan zijn belofte dat de Silja Europa op walstroom zou gaan draaien. Dat was een voorwaarde van de gemeenteraad, die anders niet akkoord was gegaan met de komst van het schip. 

"Het schip moest zo nodig in Velsen-Noord komen, maar ik kan nu niet anders stellen dan dat die plek niet zorgvuldig is gekozen", luidt de kritiek van Aardenburg. "Aansluiting op walstroom blijkt tot op heden immers onmogelijk. Echt heel kwalijk dat juist Velsen-Noord, dat toch al zoveel last heeft van de industrie, hier mee te maken krijgt. We hebben al Tata Steel, Vattenfal, scheepvaartverkeer, een snelweg langs het dorp en nu dit er ook nog eens bij."

Aardenburg vraagt zich verder af: "Hoe moeten wij als inwoners van Velsen-Noord ons hiertegen beschermen? Moeten we met al die fijnstof dan maar gasmaskers gaan dragen? Kennelijk moeten wij hier kapot gaan aan het milieu. Ik ben er echt een beetje klaar mee. Als ze het niet kunnen oplossen, moet dat schip maar weg. Het is al de zoveelste blooper", besluit het raadslid. 

Lees ook

Silja Europa draait op speciale diesel

De dieselolie waar de Silja Europa op draait is geen gewone diesel, maar zogeheten ULSFO (Ultra-Low Sulphur Fuel Oil). Het voordeel van deze brandstof is dat het in vergelijking met gewone diesel slechts een minimale hoeveelheid zwavel uitstoot. Op de emissie van stikstof en fijnstof heeft gebruik van ULSFO geen effect. 

Het college van burgemeester en wethouders van Velsen is 'zeer ontstemd' dat het na ruim een maand nog steeds niet is gelukt het schip aan te sluiten op walstroom. Het heeft het COA om duidelijkheid gevraagd, maar heeft dat nog niet gekregen. Het COA heeft er een speciaal bedrijf bijgehaald dat de technische problemen in kaart brengt.

Morgen doet dat bedrijf verslag."Dan weten we meer", zegt een COA-woordvoerder, die spreekt van 'onvoorziene problemen waar je nu eenmaal tegenaan loopt'. Aan Liander schijnt het in elk geval niet te liggen. Dat bedrijf levert de stroom. Maar het probleem is dat de stekker nog niet in het stopcontact kan worden gestoken.

Lees ook

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]