Ga naar Content

Wéér een ongeluk op een kruising in Andijk: "We blijven net zo lang drammen"

En wéér een ernstig ongeluk op één van de kruisingen op de grens tussen Wervershoof en Andijk. Dit keer met fatale afloop. Een 17-jarige scooterrijder uit Grootebroek kwam woensdagavond in aanraking met een auto en overleefde het ongeluk niet. De Dorpsraad Andijk pleit al jaren voor de komst van rotondes. "We blijven net zo lang drammen tot er iets gebeurt." 

De kruising Driehuizen/Veenakkers - Foto: NH Nieuws / Michiel Baas

Terwijl de donderdag overwegend grijs is, kleurt Grootebroek gitzwart. Een jongen van 17 jaar uit het dorp, ineens weggerukt uit het leven. De fatale plek - de kruising Driehuizen/Veenakkers, waar Wervershoof overgaat in Andijk - wordt slechts omgeven door twee bedrijven en voelt in de regen nóg killer aan. Auto's razen de volgende ochtend door de polder alsof de tragedie niet heeft plaatsgevonden.

Diep triest

"Diep triest", zegt Gerrit van Keulen over het ongeval. De Andijker strijdt namens de Dorpsraad Andijk al jaren voor maatregelen bij de verschillende kruispunten in polder Het Grootslag. "De Dorpsraad is in 2010 opgericht, sindsdien is het al een speerpunt. Maar al in de jaren '70 van de vorige eeuw protesteerden Andijkers met spandoeken, omdat ze vonden dat er iets aan de vele ongelukken gedaan moest worden bij, wat zij noemden, het 'dodenkruispunt'. Dat werd de kruising bij de Gedeputeerde Laanweg-Kadijkweg genoemd. Helaas is er in al die tijd nog niet heel veel gebeurd."

Tekst gaat verder onder de foto.

Het fatale ongeluk op de kruising Driehuizen/Veenakkers - Foto: Inter Visual Studio

Cijfers van Rijkswaterstaat wezen eerder uit dat er in de periode tussen 2016 en 2018 tien ongelukken op het kruispunt Gedeputeerde Laanweg-Kadijkweg. Dat maakte de overgang de gevaarlijkste binnen de gemeente Medemblik. Driehuizen-Veenakkers scoorde ook hoog.

Van Keulen - zelf invalide geraakt na een ernstig ongeluk - spreekt uit ervaring. "Nog voor de fusie met Medemblik, ben ik in 2009 als waarnemend burgemeester op de plaats geweest waar toen een jongen was verongelukt op de kruising. Iemand van 30 jaar, uit Polen." Ter herinnering staat staat er nog altijd een ijzeren kruis in de walkant op de Kadijkenweg, bij de kruising met de Gedeputeerde Laanweg. 

Kaarsrecht

De Gedeputeerde Laanweg, Gerrit de Vriesweg, Kadijkweg en de Veenakkers. Namen van straten die relatief vaak opduiken in combinatie met verkeersongelukken. De kruisingen kenmerken zich door kaarsrechte wegen die op elkaar uitkomen. En daar ligt volgens Van Keulen een deel van het probleem. "Mensen rijden gewoon te hard. We moeten zorgen dat we de snelheid eruit halen."

Bij een andere kruising, op de Veilingweg/Haling, is dat gelukt. "Daar is een Z-knik aangebracht. Een soort bocht, waardoor de auto's snelheid moeten minderen. De ongevalcijfers zijn daar teruggelopen naar 0."

Tekst gaat verder onder de foto.

Herinnering aan een verkeersslachtoffer op de Kadijkenweg - Foto: NH Nieuws / Michiel Baas

Dat én het plaatsen van rotondes bij de verschillende kruisingen heeft de hoogste prioriteit, voor de Dorpsraad. Beheerder van de wegen is nu nog het Hoogheemraadschap Noorderkwartier (HHNK). In de afgelopen jaren zijn er al maatregelen getroffen. "Alle kruisingen voldoen allemaal aan de gestelde CROW-normen", zegt het Hoogheemraadschap.

Maar extra belijning, waarschuwingsborden en plateaus is voor Van Keulen nog niet voldoende. "Ik heb er wel eens een tijdje bij staan kijken en de snelheid gemeten. Over die drempels knallen ze met 70 of 80 kilometer per uur. Er wordt in veel gevallen niet eens geremd. Het zijn zinloze aanpassingen, zonde van het geld."

"Los van het leed, wat zullen al die ongelukken al niet gekost hebben?"

Gerrit van keulen, dorpsraad andijk

Want juist de financiën, of het gebrek eraan, lijkt een structurele oplossing in de weg te staan. "We hebben wel eens met het Hoogheemraadschap gesproken en die zeiden dan: 'ergens anders zijn ook gevaarlijke situaties'. Daar hebben we niets aan. Een grote rotonde kost zo'n kwart miljoen euro, heb ik mij laten vertellen. Maar ik denk ook wel eens, hoe cru het misschien ook is: los van het leed, wat zullen al die ongelukken al niet gekost hebben?"

Per 1 januari wordt gemeente Medemblik eigenaar van de wegen. En dus ook van de kruisingen. Van Keulen hoopt er het beste van. "Het is jammer dat slechts enkele politieke partijen in het verleden de gedrevenheid hebben gehad om dit te willen veranderen."

Het Hoogheemraadschap en de gemeente trekken al samen op, onder meer met een haalbaarheidsonderzoek. Van Keulen: "We blijven net zo lang drammen tot er iets gebeurt. Want zo wordt onze aanhoudende actie door sommigen getypeerd, maar het gaat hier om mensenlevens! Ik hoop dat er iets verandert en wel zo snel mogelijk. Want we willen zo'n naar bericht niet nog een keer lezen."

Reactie Hoogheemraadschap Noorderkwartier (HHNK): 

Aan het plaatsen van een rotonde gaat veel onderzoek vooraf, waarbij onder meer wordt gekeken hoeveel verkeer er rijdt, wat voor soort verkeer, op welk moment van de dag en wat het effect is van een verkeersmaatregel op andere kruisingen. Daarnaast neemt een rotonde veel ruimte in beslag en hebben we te maken met een heel groot netwerk van ondergrondse infrastructuur, waterafvoer door sloten en de verwerving van gronden.

Zonder rekening te houden met allerlei praktische kwesties, zoals hierboven benoemd, wijst de theorie uit dat een rotonde op de kruising Gedeputeerde Laanweg-Kadijkweg in combinatie met aanvullende maatregelen op de kruising Veenakkers-Driehuizen aan te bevelen zou zijn. Of dat pakket maatregelen uitvoerbaar en wenselijk is, wordt dus nog uitgezocht.  

Reactie gemeente Medemblik: 

De gemeente heeft samen met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een haalbaarheidsonderzoek gehouden om beide kruisingen (Gedeputeerde Laanweg - Kadijkweg en Driehuizen – Veenakkers) veiliger te maken. De resultaten van het onderzoek worden momenteel uitgewerkt. Op dit moment wordt er in overleg met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gesproken over de kruispunten. Hierbij wordt ook breder gekeken naar de verkeersstromen in de hele Grootslag.

Lees ook

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]