Ga naar Content

Aparte rijbaan voor auto's, met aan beide kanten fietspaden als nieuw voorstel Emmalaan

Na onderzoek met vijf varianten heeft het Texelse college van B en W als verbetering voor de veelbesproken Emmalaan in Den Burg gekozen voor een aparte rijbaan voor auto's, met aan weerszijden fietspaden. In 2020 werd de weg onder handen genomen, maar op de uitvoering (een weg die auto's en fietsers deelden) kwam veel kritiek.

Foto: Google Streetview

De bedoeling was dat auto's achter de fietsers zouden blijven rijden, maar in de praktijk werd wel geprobeerd in te halen. "Dit is levensgevaarlijk", zo vertelde bewoner Han Lindeboom uit Den Burg in maart vorig jaar aan onze mediapartner Texelse Courant.

"Auto's, zelfs bestelbusjes, proberen voortdurend fietsers te passeren en daar is geen ruimte voor, zeker niet gezien de stoepranden aan de zijkanten." Uit een onderzoek in opdracht van de gemeente bleek dat driekwart van de fietsers zich onveilig voelde op de Emmalaan.

Vijf varianten

Er zijn vijf fietspadvarianten bekeken en afgewogen door een onafhankelijk verkeerskundig bureau, gemeente en belanghebbende partijen. Zo is gekeken naar vrij liggende fietspaden of fietsstroken die aan de rijbaan verbonden zijn en een enkele of dubbele rijbaan voor gemotoriseerd verkeer, laat de gemeente weten. Daaruit is uiteindelijk deze laatste variant gekomen. Ook onder andere de fietsersbond en de omliggende scholen zijn erin betrokken.

Het voorstel wordt op 26 oktober voorgelegd aan en besproken door de gemeenteraad.

Verkeersdrempels

Overigens wil het college dat niet alleen de straat weer wordt aangepast, maar dat ook tijdelijke maatregelen worden genomen om het veiliger te maken. Zo wil ze voorstellen om verkeersdrempels aan te leggen om zo de snelheid te minderen van het verkeer.

Eind vorig jaar moest wethouder Edo Kooiman om de kwestie Emmalaan zelfs opstappen. Zijn eigen partij Texels Belang diende een motie van wantrouwen tegen hem in. Hij zou te weinig voorwerk hebben gedaan. Hem werd ook verweten 'geen invoelingsvermogen te hebben', 'niet dicht bij de burger te staan' en 'niet goed met de raad te communiceren'.

Hij richtte vervolgens een nieuwe partij op, Hart voor Texel, waarmee hij met de gemeenteraadsverkiezingen een zetel behaalde. Sindsdien zit hij (weer) in de raad.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit de Noordkop?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]