Ga naar Content

Supermarkt Deen wordt jaar na sluiting nog erg gemist: "Ik kende iedereen bij naam"

Het is een jaar geleden dat de Deen zijn eerste winkels sloot, nadat het bedrijf was verkocht aan drie andere supermarktketens. Maar wat is er na een jaar nog over van de herinneringen aan dit West-Friese bedrijf? Leeft het gevoel van de Deen nog voort? NH Nieuws kijkt komende week elke dag terug naar de verdwenen supermarkt. Verslaggever Maurice Blaauw spreekt vandaag met West-Friezen die voorheen bij de Deen boodschappen deden. En het lijkt erop dat de supermarktketen nog altijd wordt gemist. 

"Het was een steengoede winkel", zegt Tietia die net een oude winkel uitloopt. Ze baalt dan ook dat het verdwenen is. "Ik mis het gewoon." Een andere man die uit dezelfde winkel komt, deelt haar mening niet. "Een winkel is een winkel." Even later komt hij hierop terug: "Als Horinees baal ik wel een beetje dat zo'n mooi bedrijf uit Hoorn is verdwenen."

Ze zijn niet de enige. Bij meerdere oude Deen-winkels is NH Nieuws gaan peilen hoe de klanten een jaar na de overname denken over de huidige situatie. Een groot deel geeft aan dat het de Deen-supermarkt nog steeds mist. De genoemde redenen lopen uiteen: voor sommigen hoort de Deen gewoon in het straatbeeld en voor anderen is het assortiment van de nieuwe winkels die er zitten te veel veranderd.

Tietia loopt uit de oude Deen-winkel op de Vredehof (Hoorn) - Foto: Maurice Blaauw / NH Nieuws

Een mevrouw zegt dat ze tegenwoordig vaker misgrijpt. "Ik doe boodschappen voor de hele week, het is dan vervelend als er iets niet is. Bij de Deen was dit minder vaak, volgens mij mochten ze daar ook vrijer bestellen." Tietia herkent zich wel in dit verhaal: "Als er dan weer zo'n leeg schap is, denk ik echt: grrrr!", demonstreert ze met een gebalde vuist.

Klantvriendelijkheid

Het meest genoemde argument is echter dat de klantvriendelijkheid minder is geworden. "Ik denk ook dat er veel personeel weg is gegaan", roept iemand die vervolgens eraan toevoegt dat ze bijna niemand van het personeel nog herkent. "Vroeger kende ik ze allemaal bij naam", aldus een mevrouw.

Iemand anders komt met een voorbeeld: "Ik vroeg net aan een medewerker waar iets stond, die daarop antwoordde: ik weet het niet. En dat was het dan", zegt een mevrouw verbaasd, waarna ze uitlegt dat er bij de Deen altijd iemand erbij werd gehaald die het wel wist.

Tekst gaat door onder de video.

Deze Deen werd een Albert Heijn - NH Nieuws

Ook valt het bij veel oude Deen-winkels op dat er een stuk minder bloemen zijn. "Het was altijd een bloemenzee als je hier naar binnen liep", vertelt iemand wijzend naar de ingang. Ook dat is volgens meerdere bezoekers nu stukken minder geworden. "Zelfs het maken van een boeket doen ze niet meer", voegt iemand anders daar nog aan toe.

"Er is nu toch een folder minder waar je aanbiedingen in kan zoeken"

deen-liefhebber

Daarnaast zijn er ook nog mensen die veel in folders kijken. "Ja, bij de Vomar zag je nog wel eens een Deen-logo in de folder staan, dan hadden ze weer een product overgenomen dat de Deen verkocht", vertelt  iemand die zegt dat het verdwijnen van de Deen ook impact heeft op aanbiedingen en acties. "Er is nu toch een folder minder waar je aanbiedingen in kan zoeken", baalt diegene hardop.

De winkelwagens voor de oude Deen in Hoogkarspel - Foto: Maurice Blaauw / NH Nieuws

Bij veel oude Deen-winkels wordt er ook verwezen naar een andere supermarktketen in West-Friesland. Namelijk de DekaMarkt, want die vinden klanten lijken op de Deen. Al wordt er bij de DekaMarkt iets anders beweerd.

"Misschien omdat de eerste twee letters hetzelfde zijn of omdat ze op de dinsdag ook extra aanbiedingen doen, zoals bij de Deen toen. Dat de dinsdag wordt omgedoopt tot 'Deensdag'. Alleen zijn ze daar niet zo consequent in: het is de ene week wel en de andere week niet. Wat wel goed is? Ze hebben de oude Deen-winkelkarretjes gehouden, die rammelen niet zo op straat", aldus een bezoeker bij de DekaMarkt.

Mannen andere mening? 

Uiteindelijk is de algemene stemming bij elke nieuwe winkelformule hetzelfde. Het maakt niet uit of het een Albert Heijn, DekaMarkt of Vomar is: de meeste bezoekers missen de Deen nog steeds.

Al is er ook een groep die zegt blij te zijn dat ze hun boodschappen nog steeds in de buurt kunnen halen. En dat het weinig uitmaakt welke winkel er eigenlijk zit. Het is op zijn minst opvallend te noemen dat een groot deel van die groep uit mannen bestaat.

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]