Ga naar Content

De Peiling: het is goed dat er een campagne vóór vlees is

'Nederland Vleesland, waar smaken verschillen'. Met die slogan hoopt de vleesindustrie vlees eten uit het verdomhoekje te halen. Door 'het eerlijke verhaal' te vertellen over het welzijn van de dieren, gezondheid en duurzaamheid, hoopt Nederland Vleesland dat consumenten zich niet schuldig voelen als zij vlees eten.

Foto: Adobe Stock

Het is een opvallende campagne, want het lijkt in te gaan tegen de huidige trends en de wetenschap. Denk hierbij aan de aandacht die er is voor dierenleed in de voedingsindustrie, de risico's van vlees eten voor onze gezondheid of de invloed van vleesproductie op het klimaat.

Cijfers

De campagne is niet gestart omdat we massaal minder vlees eten. Sterker nog: de vleesconsumptie is al een aantal jaar min of meer stabiel. Zo'n twintig procent van de Nederlanders eet dagelijks vlees, driekwart niet iedere dag en vijf procent eet vegetarisch. 

Gemiddeld eten we ongeveer 100 gram vlees per dag. Vooral hamburgers, slavinken, worsten en gehaktballen, zogeheten samengestelde producten,  zijn populair. Om aan de vraag naar vlees te voldoen, worden jaarlijks zo'n 620 miljoen dieren geslacht

Wat vind jij, heeft de vleesindustrie een té negatief imago? Of zijn we op de goede weg naar een samenleving waarin vleesconsumptie niet meer zo vanzelfsprekend is?

Op NH Radio hoor je De Peiling tussen 16:00 en 17:00 uur tijdens Spitstijd.
Bel of Whatsapp 088-8505152 als je mee wilt praten. Online reageren doe je op de Facebookpagina van NH Nieuws. Geen Facebook maar wel een mening? Mail dan naar [email protected].