Ga naar Content

Nieuwe nachtroute naar Schiphol door Zaanse strot geduwd: "Problemen verschoven"

De gemeente Zaanstad is niet blij met de nieuwe nachtelijke aanvliegroute naar de Polderbaan van Schiphol. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maakte gisteren bekend dat inwoners van Uitgeest, Castricum, Heemskerk en Beverwijk voortaan niet meer wakker hoeven te liggen door het vliegtuiglawaai. Volgens wethouder Breunesse van Zaanstad worden Assendelft en Krommenie nu extra opgezadeld met de herrie van Schiphol.

De Polderbaan van Schiphol 's nachts en wethouder Breunesse (Zaanstad) - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet & gemeente Zaanstad

De  aanvliegroute naar de Polderbaan van Schiphol die 's nachts voortaan een deel van Kennemerland en de IJmond ontziet, is mede mogelijk door een nieuw satellietsysteem dat door LVNL gebruikt wordt. Bovendien dalen de vliegtuigen gelijkmatig en hoeft er minder motorvermogen te worden gebruikt.

Toch zorgde het ronkende persbericht van LVNL gisteren niet uitsluitend voor opluchting onder Noord-Hollanders die al jaren wakker liggen van nachtvluchten. Volgens wethouder Wessel Breunesse van Zaanstad heeft de verkeersleiding van Schiphol het probleem alleen maar opgeschoven naar Assendelft en Krommenie. Breunesse had het kabinet ook afgeraden om de route te verleggen.

Lees ook

Volgens de Zaanse wethouder hebben inwoners van Assendelft en Krommenie al veel last van de nachtelijke aanvliegroute naar de Polderbaan. Hij spreekt van een waterbedeffect. "Minder hinder zou voor iedereen moeten gelden, maar vooral voor Zaanstad pakt dit juist negatief uit", laat Breunesse aan NH Nieuws weten.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft het negatieve advies van Breunesse in de wind geslagen en heeft daarmee de gemeente buitenspel gezet. Desondanks is de wethouder niet al te pessimistisch over het luchtvaartbeleid van het kabinet.

Einde aan alle nachtvluchten

Breunesse: "Ook na de aangekondigde krimp van Schiphol heeft Harbers laten zien dat hij veel meer vanuit de gezondheid van omwonenden redeneert en zijn bewoners prominenter betrokken bij de ontwikkeling van de luchthaven." Toch zou Breunesse willen dat Harbers veel verder gaat en een einde maakt aan alle nachtvluchten van en naar Schiphol.

Waarom nachtvluchten belangrijk zijn voor Schiphol

Het maximumaantal vluchten op Schiphol gaat vanaf november 2023 terug van 500.000 naar 440.000 per jaar. Daarvan zijn 29.000 nachtvluchten.

Voor luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia zijn nachtvluchten belangrijk, omdat ze zo hun vloot optimaal kunnen gebruiken. Een Boeing 737-800 van Transavia kan dankzij de nachtopenstelling soms wel drie keer per etmaal worden ingezet op Europese retourvluchten.

Ook vertrekken en landen er elke nacht vrachtvluchten op Schiphol. Dat zijn vaak grote, verouderde Boeing 747's. De top 20 van vluchten waarover vorig jaar het meest werd geklaagd zijn uitsluitend vracht-Boeing 747-400's.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]