De Vervoerregio Amsterdam kan, als dat nodig is, volgend jaar 36 miljoen besteden om het openbaar vervoer zoveel mogelijk op peil te houden. Dat is meer dan de helft van het verwachte tekort van ruim 60 miljoen euro.
Dat blijkt uit een vrijdag verstuurde brief van oud-wethouder Egbert de Vries, die ook bestuurder van de Vervoerregio was. De 36,2 miljoen euro komt onder andere uit het coronaherstelbudget en niet uitgekeerde bonussen aan vervoerders.
Druk
De Vervoerregio, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en dertien omliggende gemeenten over openbaar vervoer, zegt dat er druk uitgeoefend wordt op het Rijk om tot een 'vangnetregeling' te komen. "Uitgangspunt is en blijft dat het OV ook dan nog steeds voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk blijft", schrijft De Vries.
De vervoerbedrijven, waaronder het GVB, hadden de afgelopen jaren veel minder inkomsten door de coronacrisis. Ook komt er nog steeds minder geld binnen dan eerder normaal was, omdat het percentage toeristen bijvoorbeeld lager is. Gevreesd werd dat er zonder extra geld tot wel dertig procent minder openbaar vervoer zal rijden in 2023.
"Het is van groot belang dat vervoerders uiterlijk in juli uitsluitsel hebben"
Deze maand moet blijken of dat inderdaad klopt. "Het is van groot belang dat vervoerders voor de dienstregeling van 2023 uiterlijk in juli uitsluitsel hebben, omdat zij een aantal maanden nodig hebben voor hun operationele planning (voldoende materieel, personeel, begrotingsproces en reizigersinformatie)", stelt De Vries.
Vandaag vindt er een zogenoemd Nationaal Openbaar Vervoer Beraad plaats. De Vries schrijft dat er vanavond, tijdens een vergadering van de Regioraad van de Vervoerregio, meer bekend wordt over de laatste stand van zaken over de uitkomsten van de gesprekken.
💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?
- Blijf op de hoogte via nhnieuws.nl/amsterdam
- Mail je tips naar [email protected]
- Praat mee en deel jouw nieuws in onze speciale Amsterdamse Facebookgroep!
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]