Start van hoofdcontent

West-Friesland

NL
V

Stakende buschauffeurs en gedupeerde reizigers: "Het is mijn eerste werkdag"

1 juli 2022, 09.57 uur · Aangepast 2 juli 2022, 10.50 uur · Door Marije de Nijs & Maurice Blaauw

Half negen 's ochtends op het busstation in Hoorn. Het ziet er verlaten uit. De meeste bussen staan stil en hebben op hun displays: '999, Geen Dienst'. Een aantal chauffeurs staan bij elkaar en een enkele reiziger staat verbaasd te kijken waarom de bussen niet rijden. 

NH Nieuws / Maurice Blaauw

Derrol uit IJmuiden is één van die reizigers. "Ja, het is mijn eerste werkdag", vertelt hij zeer kalm, wetende dat hij waarschijnlijk te laat komt. 

Hij is vanuit IJmuiden met de trein naar Hoorn gekomen en wist niet dat er gestaakt werd. "Wel dom, want mijn vader is ook buschauffeur", lacht hij. Dus besluit hij om naar zijn nieuwe werk toe te lopen. "Het is ongeveer 20 minuten, dus dat valt gelukkig nog mee."

Quote

"Wel dom, want mijn vader is ook buschauffeur"

derrol - reiziger

Iets verderop staat een kleine groep buschauffeurs bij elkaar. "De reacties die we krijgen zijn allemaal nog positief. Het is natuurlijk wel irritant dat je met staken ook de reiziger dupeert", geeft Ronald Aaij eerlijk toe, die de staking in Hoorn leidt.

NH Nieuws / Maurice Blaauw

Het valt op dat er ook bussen zijn die wél rijden. "Ja, dat zijn niet stakende chauffeurs", verklaart Aaij. Hij baalt ervan dat er een tweedeling is ontstaan binnen de groep. "Zeker in Hoorn merken wij dat."

Tweedeling bij buschauffeurs

Volgens Ronald komt het door de vakbonden, want FNV heeft het voorstel niet geaccepteerd en wil nog verder praten over een nieuwe cao. De andere bond, CNV, heeft de leden laten stemmen. Die zijn met het eindbod van 2,8 procent verhoging akkoord gegaan. "Dat is met de huidige inflatie niet veel", stelt Aaij.

Aaij vindt het vervelend dat er binnen het team van Hoorn een 'tweedeling' is ontstaan. Want CNV-leden hebben geprobeerd leden van de FNV over te halen om naar hun te komen. "Wij zijn onderdeel van een politiek spelletje, lijkt het wel. De werksfeer onderling is hierdoor echt wel een beetje bekoeld."

Die geluiden heeft Veronika Teunissen, FNV-bestuurder van het streekvervoer, ook gehoord. "Dit is heel triest. We zullen het in de evaluatie meenemen, want ze moeten straks wel weer door één deur kunnen."

De staking duurt in totaal 24 uur. 

NH Nieuws / Maurice Blaauw

'Check je reis kort van tevoren'

Er is een bijzondere situatie gaande bij deze staking: de vakbond CNV heeft bij de Cao-onderhandelingen namelijk wel een akkoord getekend. FNV niet. Daarom rijdt een deel van de chauffeurs vandaag wel gewoon.

Volgens een woordvoerder van Transdev (valt onder vervoerder Connexxion) doet iets minder dan de helft van de werknemers vandaag mee aan de staking. In de Noordkop is de uitval het minst groot - zo garandeert ze dat er elk uur een aansluiting is met de TESO.

In Alkmaar het grootst: zo'n vijftien chauffeurs leggen hun werk neer. Ook in Hoorn is wat uitval van bussen. "We raden aan om kort van tevoren je reis te plannen", aldus Laura Steur van Transdev.

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]