Als zoon van een akkerbouwer koos Frank Hoogeboom voor een studie bedrijfseconomie. Maar na een paar jaar werken met schone handen lonkte toch het boerenleven. Hij nam het akkerbouwbedrijf van zijn vader en oom over om zich te wijden aan regeneratieve landbouw. Ook zijn vader heeft hij inmiddels kunnen overtuigen.
Bij regeneratieve landbouw staat de bodem centraal. Je moet voorkomen dat je de grond uitput en op natuurlijke wijze zorgen voor voldoende voedingsstoffen. En dat betekent geen enkele chemische toevoeging. Onkuid moet bestreden worden door de natuur of schoffel. Het betekent ook dat een gewas maar één jaar geteeld mag worden.
Tekst gaat door onder de foto
De witte kolen zijn nog steeds in de meerderheid maar wisselen ieder jaar van veld. De kolen zorgen voor een basisinkomen en dus enige zekerheid. Maar ook hier geldt de nieuwe aanpak zonder chemie. "Je hebt wel flink wat land nodig om gewassen ieder jaar te laten rouleren", zo leert Frank ons. Maar daarnaast teelt hij inmiddels flink wat andere groenten.
"Je wil niet weten hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen van de tussenhandel"
Frank levert zijn producten niet aan supermarkten of groothandels, maar verkoopt ze direkt aan gespecialiseerde groenteboeren in de regio en in zijn eigen kar aan de weg. Daarmee ben ik mijn eigen baas en krijg ik een mooie prijs voor mijn gewassen. "Je wilt niet qweten hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen van transport en tussenhandel", aldus Frank.
Tekst gaat door onder de foto
De ombouw van gewone naar regeneratieve teelt gaat niet vanzelf. Het vergt volgens Frank heel veel tijd om er achter te komen hoe je de grond moet behandelen en wat je aan voeding toe moet voegen. Bovendien teelt hij heel veel verschillende gewassen waardoor hij ook van alle soorten moet weten hoe ze het beste geteelt moeten worden.
Maar dat heeft hij er graag voor over. Want Frank is overtuigd van zijn aanpak en vertelt graag dat zijn kolen, bieten en courgettes meer voedingsstoffen hebben dan bij de gewone teelt. "Het is gewoon lekkerder en gezonder", aldus Frank. En dat kunnen alleen zijn klanten rondom Warmenhuizen ervaren, want in de supermarkt zul je het niet vinden.
Pak an doen
Noord- Hollanders zijn slim, innovatief en ondernemend. In het tv-programma Pak an doen kijken we hoe de nuchtere Noord- Hollander het aanpakt. We testen niet en spreken geen oordeel uit. We signaleren, kijken naar verscheidenheid en zoeken opmerkelijke initiatieven op. Wat is het geheim van succesvol zijn? En welke tips hebben ervaren ondernemers voor de beginners?
Tips? Stuur een mail naar [email protected]