Ga naar Content
Amsterdam

Ontwerp Herengracht als 'erf' roept reacties op

20 mei 2022, 21.04 uur · Aangepast 21 mei 2022, 07.39 uur
Door: Stefan Bunschoten · Foto: Gemeente Amsterdam

Het ontwerp van het vernieuwde eerste deel van de Herengracht zorgt al dagen voor uiteenlopende reacties op sociale media. 

Het gaat om het deel van de Herengracht met de eerste honderd huisnummers. Op dit moment is dat deel vanwege de slechte staat van de kademuur al een paar jaar autovrij. Als het aan de gemeente ligt, komen de parkeerplaatsen ook niet meer terug. 

"De (geparkeerde) auto was de reden om de grachten in te richten, zoals ze nu ingericht zijn. Deze inrichting resulteert in eenzijdig gebruik, dat vooral is gericht op de auto en ander verkeer", schrijft de gemeente. "Dat staat veel andere ambities die we in de stad hebben in de weg, ambities die gaan over een leefbare en toekomstbestendige stad."

"Auto's mogen alleen in parkeervakken parkeren, en die zijn er niet"

gemeente

Dit deel van de Herengracht wordt straks als een 'erf' gezien. Auto's mogen er wel rijden, maar dan stapvoets. Voetgangers mogen de volle breedte van de kade gebruiken. "Auto's mogen alleen in parkeervakken parkeren, en die zijn er niet", stelt de gemeente. Laden en lossen mag dan wel weer, ook kunnen er gehandicaptenparkeerplaatsen komen. 

Op een tweet van Walther Schoonenberg van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad met een foto van het ontwerp is inmiddels al honderden keren gereageerd. Voormalig VVD-raadslid Daniël van der Ree: "Waar in de buurt moeten bewoners nu parkeren? Heb het idee dat daar niet over nagedacht is." 

Foto: Gemeente Amsterdam

Ook bestaat bij sommigen de vrees dat het in de praktijk rommelig zal worden. "Als je dat leeg laat wordt het één grote picknickplaats", vreest binnenstadbewoner Frans Heijn. Journalist Kemal Rijken: "Risicovol. Ruim baan voor nog meer toeristen."

Voorstanders zijn er ook. GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting noemt het 'prachtig' en vindt het een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Hij is niet de enige die het ontwerp prachtig noemt. Ook beschrijvingen als 'heel mooi', 'fantastische stap voorwaarts' en 'inspirerend' komen voorbij. De tweet van Schoonenberg met het ontwerp heeft ook duizend 'likes'. 

Andere delen

Verschillende twitteraars vragen zich af of andere delen van de Herengracht er ook zo uit kunnen komen te zien. Maar de gemeente is dat voorlopig niet van plan. Er zullen dan te weinig parkeerplekken in de binnenstad overblijven en de verkeerscirculatie binnen de grachtengordel zal een probleem worden. 

De gemeente verspreidde in de zomer van vorig jaar ook al mogelijke ontwerpen van andere delen van de Herengracht zonder parkeerplaatsen. Dat gebeurde vooral vanwege een verzoek van meerdere politieke partijen, die wilden weten hoe de Herengracht er uit zou kunnen zien zonder geparkeerde auto's. Wethouder Egbert de Vries (Verkeer) zei er toen ook bij dat het voorlopig nog niet te realiseren is. 

Reageren

Binnenstadbewoners en ondernemers kunnen tot eind deze maand reageren op het ontwerp van het eerste deel van de Herengracht, waarna de gemeente eventueel aanpassingen zou kunnen doen. 

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.
Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.
Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]