Start van hoofdcontent

Zaanstreek-Waterland

nl

Winnie (69) protesteert dit weekend tegen het vliegverkeer: 'Tij moet snel keren'

12 mei 2022, 16.00 uur · Aangepast 12 mei 2022, 16.14 uur · Door Doron Sajet & Thyra de Groot

De 69-jarige Winnie de Wit uit Assendelft gaat zaterdag de barricade op, want de vliegtuigoverlast van Schiphol loopt volgens haar de spuigaten uit. "Ik merk dat ik overprikkeld ben geraakt door alsmaar lawaai", benadrukt Winnie. De Assendelftse is dit weekend één van de sprekers tijdens de landelijke actiedag voor minder luchtvaart, die op Schiphol en vijf andere Nederlandse luchthavens wordt gehouden.

Winnie heeft veel last van de vliegtuigherrie in Assendelft - Jan Lapère

Het is de afgelopen jaren veel erger geworden volgens Winnie de Wit. De Assendelftse woont sinds '82 in het dorp en merkt dat het aantal vliegtuigen die overvliegen toeneemt. "Je raakt er gewoon verzenuwd onder", zegt Winnie. "Mijn zenuwen zijn aangetast."

"Ik heb 'oren op steeltjes' zoals ik het noem. Ik luister onbewust nauwkeurig of er gevaar dreigt. Dit betekent dat ik me rot schrik wanneer er op de telefoon van mijn man plotseling het geluid van een filmpje begint." De 69-jarige heeft ook last van verschillende gezondheidsklachten, zoals tinnitus, een hard storend geluid in haar oor, wat zij zelf wijt aan het harde geluid van de vliegtuigen. 

Meer vliegverkeer

De overlast is volgens Winnie de afgelopen jaren erger geworden. "Het dorp is verpest door de luchtvaart", benadrukt ze. "Er wordt in de nacht meer gevlogen. Ik had een keer 114 vluchten in één nacht geteld." In die nacht gingen er volgens Winnie zo'n 85 vluchten tussen 5.00 en 7.00 uur 's ochtends.

Geen sterke toename nachtvluchten

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft op verzoek van NH Nieuws het aantal nachtvluchten boven Assendelft in 2019, 2020 en 2021 geanalyseerd. Volgens een woordvoerder blijkt daaruit dat ten opzichte van de vorige jaren in 2021 geen sterke toename te zien is in het aantal nachtvluchten boven Assendelft.

In februari, maart en mei van 2021 lag het aantal nachtvluchten iets hoger, als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan door baanonderhoud.

Bron: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)

Hoewel LVNL laat zien dat de nachtvluchten amper zijn toegenomen, ervaart Winnie er wel veel last van. "Het is zo indringend, als je er niet onder woont, heb je geen idee." Een simpele oplossing is volgens veel mensen verhuizen, maar voor Winnie is dat geen optie: "Ik heb een man die niet kan verhuizen. Die raakt in de stress."

Verhuizen door de overlast

In tegenstelling tot haar man, hebben haar ouders jaren geleden wel besloten om Zaanstad te verlaten voor meer rust in Heerhugowaard. Ook haar dochter gaat gebukt onder het lawaai. "In eerste instantie wilde mijn dochter met haar gezin ver van Schiphol gaan wonen."

Dit tot groot verdriet van Winnie. "Ik had er pijn in mijn buik van. Ik ben een familiemens, wil graag oppassen." Uiteindelijk kiest de dochter van Winnie er toch voor om in Assendelft te blijven wonen. "Ze hebben nu last van één baan, in plaats van twee."

"Er zijn omwonenden, die aangeven vanwege vlieghinder verhuisplannen te hebben", laat Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) weten. "BAS biedt objectieve informatie over het vliegverkeer van en naar Schiphol, die omwonenden kunnen gebruiken bij hun besluitvorming om te verhuizen."

Fysieke en mentale klachten

Hoewel Winnie blij is dat haar familie dichtbij woont, maakt de 69-jarige oma zich wel zorgen om haar kleindochters gezondheid. "We hebben altijd roet, een vettige substantie op de ramen. De ramen kunnen we wel schoonmaken, maar de longen niet."

Via de site vliegherrie.nl, een initiatief van actiegroep Schipholwatch, zijn het afgelopen jaar meer dan 12.000 meldingen van vliegtuigoverlast in de Zaanstreek binnengekomen. Bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), een onafhankelijk meldpunt opgericht door LVNL en Schiphol, waren dat er 6.852, ingediend door 364 bewoners:

Zaandam: 1167 meldingen, 65 melders
Assendelft: 1438 meldingen, 83 melders
Jisp: 19 meldingen, 2 melders
Koog aan de Zaan: 423 meldingen, 17 melders
Krommenie: 1532 meldingen, 59 melders
Marken: 1 melding, 1 melder
Oostzaan: 1221 meldingen, 36 melders
Oostknollendam: 25 meldingen, 2 melders
Westknollendam: 29 meldingen, 3 melders
Westzaan: 204 meldingen, 33 melders
Wormer: 467 meldingen, 24 melders
Wormerveer: 166 meldingen, 19 melders
Zaandijk: 160 meldingen, 20 melders

Bron: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol

Onder de melders bij BAS zijn ook bewoners die verhalen over hun fysieke of mentale klachten, veroorzaakt door de vliegtuighinder kwijt willen. "De BAS-medewerkers bieden altijd een luisterend oor. Om begrijpelijke redenen kunnen willen wij niet ingaan op de aard van deze individuele meldingen", aldus een medewerkers van het aanspreekpunt.

Minder vliegen

Om bewustwording voor de problematiek te creëren gaat Winnie samen met dorpsgenoten zaterdag actievoeren op één van de zes luchthavens. "We hopen dat veel mensen daar naartoe gaan komen, het tij moet snel gekeerd worden." Winnie gaat zelf in Lelystad staan, 'om mensen daar uit te leggen wat het betekent om onder een start/landingsbaan te wonen'.

De actie is volgens Winnie de Wit 'publieksvriendelijk' met muziek en stiltemomenten. En hoewel de Zaankanter zelf al jaren geen vliegtuig meer pakt, neemt ze het mensen die dat wel doen niet kwalijk. "Het heeft te maken met beleid. Als je alleen maar dollartekens in je ogen hebt als je naar de luchtvaart kijkt, dan ben je ziende blind." 

De oplossing is dan ook simpel: er moet minder gevlogen worden. Goede voorlichting over de klimaatcrisis zou daar volgens Winnie bij helpen. Ook is volgens de Assendelftse belangrijk om meer onderzoek te doen naar de gezondheidseffecten en het aantal doorvoerroutes beperken. "Het is een zwaar onderschat probleem", besluit Winnie resoluut.

Lichte toename meldingen bij BAS

Het aantal melders van vliegtuighinder nam volgens BAS vorig jaar iets toe, ondanks een afname van het aantal vluchten van en naar Schiphol in 2021 ten opzichte van 2020.

Het bewonersaanspreekpunt publiceert de cijfers aan de hand van een gebruiksjaar. Dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober het jaar erop. Dat verklaart waarom er in 2021 volgens BAS minder werd gevlogen dan in 2020, het jaar waarin het vliegverkeer op Schiphol tijdelijk vrijwel geheel stilviel. Tussen 1 november 2019 en half maart 2020 werd er nog volop gevlogen.

💬 Wil je niets missen uit Zaanstreek-Waterland?

Taalfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]