Het aantal klachten over vliegtuigoverlast van mensen die verder weg van Schiphol wonen, is het afgelopen jaar toegenomen. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). In gebieden op grotere afstand van Schiphol − buiten de zogenaamde geluidscontouren van de luchthaven − zijn geen regels over hoeveel overlast de vluchten maximaal mogen veroorzaken.
Schiphol berekent ieder jaar hoeveel omwonenden te maken hebben met ernstige geluidshinder en slaapverstoring. Die berekening beperkt zich tot inwoners die in de nabije omgeving van de luchthaven wonen.
De afgelopen twee jaar nam het aantal ernstig gehinderde en wakkerliggende omwonenden die dichtbij Schiphol wonen sterk af, vanwege de coronacrisis.
Ernstige geluidshinder nabij Schiphol
2019: 142.400 bewoners
2020: 52.200 bewoners
Ernstige slaapverstoring nabij Schiphol
2019: 17.522 bewoners
2020: 8.185 bewoners
De cijfers van 2021 zijn nog niet bekend.
Bron: ILT
Schiphol zit woningbouw dwars
Gemeenten rondom de luchthaven willen graag nieuwe woningen bouwen om aan de grote vraag te voldoen, maar mogen dat niet vanwege de strenge geluidsregels in de buurt van Schiphol. "Dit leidt tot druk uit de samenleving om te bouwen op plekken die daar niet altijd geschikt voor zijn", zegt ILT-inspecteur-generaal Jan van den Bos.
De ILT is in februari naar de Raad van State gestapt om een studentenwoningbouwproject in Amstelveen tegen te houden. In Rijsenhout wil men van de reservering van een extra start- en landingsbaan af, die nieuwe woningbouw dwarszit.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@ Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]