Ga naar Content
West-Friesland

Meerderheid Enkhuizers wil geen betaald parkeren in de binnenstad

16 maart 2022, 10.00 uur · Aangepast 16 maart 2022, 10.14 uur
Door: Chantal Bos · Foto: NH Nieuws

Een ruime meerderheid van de Enkhuizers vindt dat het gemeentebestuur er goed aan gedaan heeft om geen betaald parkeren in te voeren. Al jaren is de parkeerdruk in het centrum een probleem. Het is dan ook een heet hangijzer tijdens de verkiezingen. 

Dat blijkt uit onderzoek van NH Nieuws in samenwerking met Kieskompas. Op de stelling of het huidige gemeentebestuur er goed aan zou hebben gedaan om toch betaald parkeren in te voeren om de parkeerdruk in het centrum op te lossen, is slechts een derde het daar mee eens. Aan het wetenschappelijk gewogen onderzoek deden in totaal 73 Enkhuizers mee. 

Al jaren kampt Enkhuizen met een groeiend parkeerprobleem met name in het centrum. Zelfs na dertig jaar lijkt het onoplosbaar en wordt een beslissing - over betaald parkeren in het centrum of het aanleggen van nieuwe parkeerterreinen of garages aan de randen van de stad - vooruit geschoven. 

In januari 2020 organiseerde de gemeente Enkhuizen een bijeenkomst voor inwoners erover waarna de politiek uit onvrede nog een eigen bijeenkomst voor inwoners hield. Dat jaar werden zelfs woningbouwprojecten afgewezen omdat die voor nog meer parkeerdruk zouden zorgen. Inmiddels is het bouwverbod weer opgeheven en stelt Enkhuizen een maximum aan het aantal bewoners parkeervergunningen in combinatie met een wachtlijst voor nieuwe centrumbewoners.  

Meer vergunningen dan plek

Enkhuizen heeft 5.421 parkeerplaatsen in het centrum waarvan 500 vrij parkeren, 950 in de blauwe zones en 2.250 in vergunningsgebieden. Opvallend is dat er in het centrum van Enkhuizen in 2021 meer vergunningen zijn uitgegeven dan er vergunningsplaatsen zijn (3.400 vergunningen uitgegeven). De kans om met vergunning te kunnen parkeren, is dus geen zekerheid. Zo is te lezen in de peilnota van het Parkeer- en Verkeersontwikkelplan

Vooral de druk in de zomermaanden is hoog. Berekend is dat er in op de zaterdagen zo'n 6.250 parkeerplaatsen nodig zijn. Dat houdt in dat er in de  zomer ten minste 950 parkeerplaatsen te weinig zijn om in de parkeerbehoefte van inwoners en bezoekers te voorzien. 

Toch betaald parkeren?

Dan ziet het er toch naar uit dat eind december 2020 betaald parkeren gaat worden doorgevoerd. Er ligt een plan klaar om de blauwe zones te vervangen voor betaald parkeren. Tot grote ontevredenheid bij winkeliers en horeca die op hun beurt een petitie startten

Begin 2021 wordt het voorgestelde nieuwe verkeersplan, met daarin de parkeerplannen afgewezen. Een nipte meerderheid van tien tegen zeven stemde tegen het voorstel, omdat ze een goede onderbouwing van het plan misten.

Maar daarmee bleef het probleem als vanouds. Zodoende wordt er sinds eind vorig jaar toch weer over betaald parkeren gesproken. Het voorliggende idee beslaat onder andere een vermindering van aantal vergunninghouders, grote parkeerplekken aan de rand van de stad en dus betaald parkeren in het centrum. 

Hoe wil de politiek het parkeerprobleem oplossen?
Nieuw Enkhuizen, PvdA, Enkhuizen Vooruit!, VVD, Piratenpartij en Lijst Segerius hebben niet gereageerd op onze vragen via Kieskompas.

SP
"Stap voor stap oplossen in plaats van een groot plan ineens. Maatregelen nemen, welk effect heeft dit en daarna verder kijken wat er nog opgelost moet worden. Verder denken we ook dat er veel meer integraal gekeken moet worden. Daar zit ook een deel van de oplossing. Maar het wonen in een historische stad en parkeren met zoveel auto's bijt elkaar altijd. We hebben in het verleden dit parkeerplan geschreven. Laten we dit nog eens tegen het licht houden."

Het Enkhuizer Alternatief
"Er loopt een verkeer- en parkeerplan. In grote lijnen is dit duidelijk. Nuancering is belangrijk en zal gevolgd worden en eventueel aangepast worden met moties en amendementen. Uitgangspunten: Bewoners moeten auto in buurt kwijt kunnen tegen redelijk jaartarief. Bewoners nieuwbouw beperkt gratis parkeren. Ook parkeer- en verkeersproblematiek in de nieuwbouw oppakken."

D66
"Beginnen met de mogelijkheid te bieden aan de rand van (buiten) de stad, te parkeren. Wij zijn voor een autoluwe binnenstad, waar parkeren mogelijk is voor vergunninghouders in combinatie met - beperkte - mogelijkheden voor kort parkeren en betaald parkeren. Dit is ingewikkeld genoeg met een toenemende vraag aan woningbouw in de binnenstad en de beperkte parkeermogelijkheden die er nu al zijn. En de wens voor een leefbare stad en een stad waar we gastvrij zijn voor toeristen. Daarnaast is het voor het bereiken van een autoluwe stad noodzakelijk om goed te kijken naar de regulering van de verkeersstromen."

CDA
"Aan bezoekers en toeristen van buiten Enkhuizen zal parkeergeld worden geheven. Enkhuizers betalen voor winkelen en horecabezoek niets. Aan de buitenranden van de stad grotere nieuwe parkeergelegenheden waaronder verdubbeling plekken bij- of nabij NS station."

ChristenUnie-SGP
"Je moet eerst helder hebben wat het probleem daadwerkelijk is. Vervolgens moet de raad de durf hebben om noodzakelijke maatregelen te nemen. Dat zal moeten via een compleet verkeersplan. Een onderdeel daarvan is extra parkeergelegenheden aan de rand van de binnenstad, daar hebben wij lang op gehamerd. De voormalige wethouder zorgde voor vertraging, gelukkig zit er nu schot in de zaak.

Wij zetten in op een slim systeem wat voor de inwoners logisch en eerlijk is en voor de bezoeker gastvrij is. Want waarom moeten inwoners wel betalen voor het parkeren (parkeervergunning) en kunnen toeristen gratis staan? Kort parkeren in de binnenstad moet gratis kunnen, maar bezoekers die er lang willen staan zouden er parkeergeld voor moeten betalen. Gratis langparkeren organiseer je tegelijkertijd aan de randen van de binnenstad. Op die manier zorg je voor een goede spreiding, wat zeker tijdens de piekmomenten het verschil maakt."

Verantwoording onderzoek
Deze gegevens zijn gebaseerd op online onderzoek van het onderzoeksinstituut Kieskompas. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 5 januari 2022 en 13 januari 2022. Om de resultaten generaliseerbaar te maken voor de inwoners van Noord-Hollandse gemeenten, zijn de resultaten voor elke gemeente door weging gecorrigeerd op de kenmerken leeftijd, geslacht en opleiding.
 
Bekijk hier de volledige verantwoording van Kieskompas.

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]