Ga naar Content

Vanaf zaterdag verbod op doorgaand vrachtverkeer door Drechterland

Het verbod speelt al jaren, maar vanaf morgen geldt er dan toch écht een zogeheten 'doorrijverbod' voor vrachtverkeer in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel. Dat heeft de gemeente Drechterland besloten om de overlast en drukte in de drie dorpen te beperken.

Foto: NH Nieuws

Het verbod op vrachtverkeer gaat pas in als de gemeente Drechterland de benodigde verkeersborden heeft geplaatst. Daarna volgt er een verbod op drie plekken binnen de gemeente. Vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven moeten dan rekening houden met extra reistijd. Het geldt ook voor het vrachtverkeer van bedrijventerrein Hoorn80 naar Zevenhuis. 

"We weren vanaf nu in grote delen van Drechterland het vrachtverkeer dat hier geen herkomst of bestemming heeft en de wegen van onze dorpen onnodig belast", aldus wethouder Jeroen Broeders. "Ik ben blij dat daar nu eindelijk duidelijkheid over is."

Een discussiepunt

Het besluit volgt na jarenlang overleg binnen de gemeente, maar ook met bewoners, (lokale) ondernemers en buurgemeenten. Ook heeft de gemeente Drechterland meerdere verkeersonderzoeken uitgevoerd.

Het is een probleem dat volgens omwonenden aan de Zuiderdracht al 30 jaar speelt. "Het heeft veel tijd en energie gekost", zegt Broeders. "Maar het belangrijkste is dat we nu het doel bereiken dat we continu voor ogen hebben gehouden." 

En daarmee bedoelt hij op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de bewoners en het terugdringen van de overlast. Toch had Broeders gezien dat de gemeente het zwaar vrachtverkeer op de Zuiderdracht in Oosterblokker nog verder had kunnen terugdringen, zoals dat wél gelukt is op de Boekert en de Noorderdracht, in Westwoud en Hoogkarspel. 

Broeders: "Dat lukt op de Zuiderdracht niet helemaal, door de aanwezigheid van het bedrijventerrein Gildenweg. Maar ook op de Zuiderdracht rijden vanaf nu bijna honderd vrachtwagens per dag minder dan in het verleden."

Het verbod

Waar geldt dit verbod? Op de Boekert (tussen de Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, op de Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en op de Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel.

De gemeente Drechterland zal in eerste instantie terughoudend zijn met het opleggen van boetes. "Het vrachtverkeer krijgt enige tijd om te wennen aan de nieuwe situatie", zo valt te lezen in hun verklaring.

Bezwaren

Tegen het verbod zijn 22 bezwaren ingediend door bewoners en (lokale) ondernemers. Maar ondanks de pogingen, heeft het college besloten om het verbod toch door te voeren. En dat is voor ondernemers, gevestigd op bedrijventerrein Gildenweg, een financiële tegenvaller. Zeker nu ook de sluiproute via de binnenwegen vervalt, een route die vrachtwagenchauffeurs veel gebruiken.

"Het is een drama, omrijden kost mij heen en weer 45 minuten extra tijd en de brandstofprijzen door de oorlog in Oekraïne vallen ook nog eens hoger uit", verzucht Aris Meilink uit Blokker. 

'Omrijden kost geld'

Hij is eigenaar van Meilink Transport B.V. en huurt voor zijn bedrijf een loods aan de Gildenweg in Oosterblokker. "Zo'n 8.000 tot 10.000 euro om precies te zijn." Hij is dan ook van plan om binnenkort een planschade in te dienen bij de gemeente. 

Ook de West-Friese Metaalhandel, een groothandel iets verderop, ondervindt de gevolgen hiervan. "We worden hierin geschaad", aldus Rudolf Stroomer uit Hoogkarspel. Samen met zijn broers runt hij het familiebedrijf aan de Gildenweg.

Op 5 januari diende hij nog een bezwaar in bij de gemeente, met de vraag of de onkosten vergoed konden worden. "Ook hierop hebben we geen reactie gekregen", zegt hij. Stroomer begrijpt dat de verkeersveiligheid aangepakt moet worden. Maar dat er maar één oplossing is omdat het anders niet te handhaven is, gaat er bij hem niet in.

Ook voor klanten - die dichtbij wonen of werken - moet de groothandel vanaf morgen lang omrijden. "We leveren bijvoorbeeld aan de Intratuin, een tuincentrum dat slechts 700 meter verderop ligt. Net over het spoor. Dat betekent dat we vanaf morgen helemaal moeten omrijden? Dat is toch werkelijk te gek voor worden", klinkt het verwijtend. "Helemaal door Hoorn heen, extra brandstof die tegenwoordig al niet goedkoop is."

Lees ook

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Samenwerking NH en WEEFF

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op naar [email protected] 
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]