Ga naar Content

Vastgelopen binnenvaartschip op IJsselmeer gered: "Schip kwam eerst niet los"

De reddingsbrigades van Andijk, Enkhuizen en Medemblik zijn zondagochtend richting het IJsselmeer opgeroepen voor een binnenvaartschip met problemen. Het met zand beladen schip maakte veel water en lag vast op een zandbank. "Op het moment dat wij dachten het schip niet meer te kunnen helpen kwam het vanzelf los", vertelt schipper Johan Greiner van KNRM Enkhuizen.

Foto: KNRM Enkhuizen

Het tachtig meter lange binnenvaartschip, dat onderweg was van Lemmer naar Enkhuizen, was volgeladen met zand. Door de harde wind op het water had het schip last van hoge golven, waardoor veel IJsselmeerwater in de binnenruimte terecht was gekomen.

Hierop werd de kustwacht gealarmeerd, waarna de reddingsbrigades van Andijk, Enkhuizen en Medemblik werden opgeroepen om het vastgelopen binnenvaartschip te komen helpen. "Na onderzoek bleek dat het schip niet lek was", licht schipper Johan Greiner van KNRM Enkhuizen toe. "De eigen pompen van het schip konden het binnengekomen water niet zelfstandig wegpompen."

Zandplaat

Door het extra gewicht van het water lag het schip dieper in het IJsselmeer, en was daardoor vast komen te liggen op een zandplaat. De reddingsbrigades besloten om extra pompen op het schip te plaatsen, waardoor het binnengelopen water afgevoerd kon worden.

"Dat haalde in eerste instantie niet veel uit", aldus Greiner, die de harde wind op het water als reden aanvoert. "Maar het schip kon ook niet verder zinken. Daarom moesten we een paar opties bedenken om het schip los te krijgen."

Zo werd de marinesleepboot Gouwe, die op het IJsselmeer onderweg was naar Amsterdam, opgeroepen om de reddingsbrigades te helpen. Alleen kon die door het ondiepe water niet dichtbij het vastgelopen binnenvaartschip komen.

Vastgelopen binnenvaartschip loopt vol met water - Foto: KNRM Enkhuizen

Wind gaat liggen

Na een tijdje ging de wind wat liggen, waardoor het minder onrustig werd op het water. Op dat moment kon ook het binnenvaartschip weer zelfstandig loskomen. Met de vier extra pompen kon het water alsnog weggehaald worden, waardoor het schip zijn tocht naar Enkhuizen voort kon zetten.

"We hebben hiermee gemazzeld", zegt Greiner. "En hoe dichter het schip bij Enkhuizen kwam, hoe rustiger het water werd."

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]