Ga naar Content

Charterschepen niet blij met plannen Natuurmonumenten: "Een gemiste kans"

Schippers van charterschepen uit Enkhuizen en Hoorn, die dagtochten en zeilvakanties naar de Marker Wadden organiseren, zijn niet blij met de nieuwe aanlegregeling die Natuurmonumenten heeft ingevoerd. Zo willen ze de tarieven verhogen en mogen ze er nóg maar twee uur blijven. "Dat is voor onze doelgroep veel te weinig, de tijd is zo om."

Charterschipper Onne van der Zweep aan het stuur van de Schuttevaer - Foto: Foto: Onne van der Zweep

Natuurmonumenten vindt dat het op de Marker Wadden te druk wordt. Met het invoeren van een nieuwe regeling kunnen ze de natuur beter beschermen en beheren. Zo mogen er voortaan maar vijf charterschepen aanmeren, die er overigens maar twee uur mogen verblijven. Ook mogen ze niet overnachten, iets wat jachtschepen of particuliere schepen wél mogen.

Onrust onder schippers

De aanlegregeling rond de Marker Wadden zorgt voor veel onrust onder schippers van de 'bruine vloot'. Zij organiseren dagtochten en zeilvakanties naar de onbewoonde natuureilanden. Zo ook bij schipper Onno van der Zweep, van de tweemasttjalk de Schuttevaer. Hij organiseert samen met Debby Doodeman uit Blokker vogelexcursies vanuit Enkhuizen naar de Marker Wadden.

Voorheen gingen ze altijd naar De Kreupel, een vogeleiland boven Andijk. Maar het eiland is sinds kort niet meer toegankelijk voor mensen. "Toen we te horen kregen dat de Marker Wadden een aanlegsteiger kreeg, goed voor vier grote charterschepen, waren we daar natuurlijk erg blij mee", zegt hij.

Tijdens de coronajaren varen ze zo'n veertig keer uit. "Wat onze tocht zo uniek maakt, is dat we vier uur konden aanmeren. Dat valt nu met weg de nieuwe aanlegregeling en tijdssloten."

"Voor de meesten van ons is het een pain in the ass. De beheerder van de natuureilanden is veel strenger geworden"

Onno van der Zweep, charterschipper

Nu moeten ze een vast bedrag betalen, wat zwaar weegt op de kosten. "Ook mogen we er nog maar twee uur verblijven. Dat is voor onze doelgroep veel te weinig, de tijd is zo om. Ze willen er een daguitje van maken, vogels spotten en lekker wandelen. Ze genieten hier echt van."

Van der Zweep: "Onze tochten kunnen we nu niet meer waarmaken. Voor de meesten van ons is het een pain in the ass. Natuurmonumenten is véél strenger geworden."

Ook heeft hij het gevoel dat de charterschepen worden afgescheept, en dat Natuurmonumenten hun eigen veerdienst oneerlijk laat concurreren. Hij hoopt dan ook dat Natuurmonumenten de 'bruine vloot' weer omarmt. "Ze hebben gelukkig al wat water bij de wijn gedaan, het is een eerste goede stap."

Tekst gaat verder onder de foto.

Een vogelexcursie naar de Marker Wadden - Foto: Foto: Trudy Harding & Onno van der Zweep

Na gevoerde gesprekken met charterschepenvereniging BBZ heeft Natuurmonumenten de regeling iets aangepast. "Eerst mochten schippers hun ligplaatsreservering niet annuleren, maar dat is nu aangepast. Nu kan een reservering tot een maand van tevoren geannuleerd worden, maar dan verrekenen ze nog wel de administratiekosten."

Vrij rigide

Paul van Ommen, directeur van BBZ, is blij met de aanpassingen en begrijpt dat Natuurmonumenten verantwoordelijkheid moet nemen om de natuur beter te beschermen. "Maar de pijn is hiermee nog niet weg", zegt hij.

Van Ommen: "Het lijkt erop dat mensen die gebruik maken van de veerdienst van Natuurmonumenten langer op de Marker Wadden mogen verblijven. Daar hebben we ook vragen over gesteld, want is het speelveld wel gelijk genoeg?"

"Ik hoop dat we in gesprek blijven en verder komen. Dat we tot elkaar komen in onze behoeftes, wensen en standpunten"

Paul van Ommen, directeur van de BBZ

Ook noemt hij de annuleringsregeling en passagierscapaciteit vrij rigide. "Het betekent dat onze schippers nóg eerder moeten afzeggen, en daar heb ik veel moeite mee. Ik hoop dat we in gesprek blijven om nader tot elkaar te komen in onze wensen."

Als een schipper een reservering van maximaal 25 bezoekers doorgeeft, moet er vooraf zo'n 150 euro betaald worden. Als ze tóch een extra bezoeker meenemen, dan valt het schip in een andere prijscategorie, waardoor de schipper het dubbele moet betalen.

Van Ommen: "Dan vallen ze letterlijk buiten de boot, want dan moet de schipper opeens meer gaan betalen. Er zit geen speling tussen." Als oplossing stelt hij een nieuw prijssysteem voor. "Een schipper betaalt per bezoeker. Zo nemen we het financiële risico weg."

Charterschip de Schuttevaer op de Marker Wadden met vogelaars - Foto: Foto: Trudy Harding & Onno van der Zweep

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Samenwerking NH en WEEFF

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op naar [email protected] 
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]