Ga naar Content

Alkmaarse rederij koopt zeilschip voor duurzaam transport: "We moeten ergens beginnen"

De Alkmaarse rederij EcoClipper heeft haar eerste zeilschip gekocht om op een duurzame wijze goederen de wereld over te transporteren. Het zeilschip De Tukker is het begin van wat een hele vloot moet worden, vertelt EcoClipper-oprichter Jorne Langelaan aan NH Nieuws.

EcoClipper-oprichter Jorne Langelaan - Foto: EcoClipper

Het schip uit 1912 ligt nu nog in Den Helder, maar moet - na een grondige verbouwing - in de eerste helft van dit jaar beginnen met een duurzame zeilende lijndienst over de Noordzee. 

De Tukker zal kan ongeveer 50 to 70 ton aan vracht vervoeren, vertelt Langelaan. "Dit is vergelijkbaar met de inhoud van twee vrachtwagens." Naast het vervoeren van transportgoederen, is het de bedoeling dat het schip ruimte biedt aan een twaalftal passagiers. 

"De uitstoot van scheepvaart is vergelijkbaar met die van een groot industrieel land als Duitsland"

Jorne Langelaan - oprichter EcoClipper

Het idee voor een duurzame vorm van watertransport zat al 'jaren' in Langelaans hoofd, vertelt hij. "Ik kom uit een familie van zeevaarders. Mijn oom was kapitein eigenaar van schepen. Ik voer in vakanties mee en werd getroffen door de liefde van het varen." 

Daardoor zag hij ook de schadelijke kant van schepen: "De uitstoot van scheepvaart is vergelijkbaar met die van een groot industrieel land als Duitsland", vertelt de oprichter en CEO van EcoClipper. "Varen gebeurt nog steeds op zware olie, ongeveer de meest vervuilende olie die je kunt verbranden. Dit draagt enorm bij aan CO2-uitstoot en fijnstof in de lucht."

Tekst gaat verder onder foto.

De Tukker tijdens de eerste vaart in 1912 - Foto: Aangeleverde foto

Daarom rolt Langelaan nu zijn plan voor duurzaam transport uit. Hij erkent dat één zeilschip nog geen zoden aan de dijk zet, maar hoopt de vloot binnen tien jaar uit te breiden naar 'tien schepen of meer'. En die varen zo goed als uitstootvrij; er komt enkel nog een motor aan te pas wanneer het schip een haven binnenvaart, aldus Langelaan.

"Om klimaatverandering binnen de perken te houden, moeten we een stuk minder vervoeren"

JORNE LANGELAAN - OPRICHTER ECOCLIPPER

Toch ligt de oplossing van het probleem volgens de Alkmaarder niet alleen in het verduurzamen van vervoersmiddelen. "We zouden de economie moeten inrichten op een lokalere markt", aldus Langelaan. "Veel spullen die we nu van ver halen, komen enkel daarvandaan omdat de lonen en milieuregels in die landen een stuk minder geld kosten. Terwijl we gewoon een stuk minder moeten vervoeren om klimaatverandering binnen de perken te houden."

Waar Langelaan met zijn bedrijf nu bezig is met de eerste route, is hij in zijn hoofd al een stuk verder. "We hebben nu een aantal wereldwijde routes geanalyseerd. Trans-Atlantisch, Trans-Pacifisch, een oostelijke route en eentje vanuit Azië naar Europa. Op iedere route willen we zeilschepen inzetten. Maar nu eerst de verbouwing van De Tukker, we moeten ergens beginnen", besluit hij lachend.

Bijna twee jaar geleden sprak NH Nieuws al met Jorne Langelaan, toen hij geld inzamelde voor het eerste schip.

Ecoclipper wil vloot zeilschepen om goederen en personen over de wereldzeeën te vervoeren - NH Nieuws

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]