Ga naar Content
HAARLEM

Lijn 300 (Zuidtangent) is 20 jaar: "Goede verbinding tussen Haarlem en Amsterdam"

13 januari 2022, 19.25 uur · Aangepast 13 januari 2022, 19.37 uur
Door: Jelle Dijkstra · Foto: Willem_90 - Own work, CC BY 3.0

Lijn 300 naar Schiphol en Bijlmer Arena, in de volksmond ook wel bekend als de Zuidtangent, bestaat vandaag 20 jaar. De buslijn en bijbehorende rode harmonicabussen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het Haarlemse straatbeeld.

Oorspronkelijk was het plan om één lange busverbinding aan te leggen vanaf IJmuiden, via Velserbroek, Haarlem, Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam, naar IJburg. Het zou zelfs de langste vrije busbaan ter wereld worden. De ongebruikte busbaan in Velserbroek herinnert hier nog aan.

Zo ver kwam het alleen niet, en op 13 januari 2002 werd de busverbinding Haarlem Station - Bijlmer Arena geopend. Het was een ‘metro-achtige’ verbinding, met een hoge frequentie en weinig haltes. Zo stopt de bus in Haarlem alleen bij het station, Verwulft, Europaweg en Schalwijk. En: je mag overal instappen, ook achterin.

Tekst loopt door onder de foto.

De voormalige Zuidtangenthalte in Haarlem Schalkwijk - Foto: Archieffoto NH Nieuws

Uniek voor deze regio was dat de bus grotendeels over een eigen, vrijliggende busbaan, gaat. Bij Hoofddorp en Schiphol zelfs een groot stuk over een verhoogde weg. De bushaltes kregen allemaal een eigen uitstraling, met de haltenaam in grote letters bij elke stop.

Ook nieuw was dat je op een digitaal scherm kon zien hoe laat de volgende bus vertrok. Inmiddels zijn we daar aan gewend, maar in 2002 was dit nog nieuwe technologie. Goedkoop was dit allemaal niet. Bij elkaar heeft de busbaan zo'n 300 miljoen euro gekost, 21 miljoen meer dan begroot

'Echt tevreden'

De naam Zuidtangent is inmiddels verdwenen en opgegaan in R-net, een merknaam voor allerlei snelle bus-, trein-, metro- en tramverbinding door de Randstad. Opvallend genoeg heeft R-net de huisstijl van de Zuidtangent overgenomen. De van oorsprong ‘Haarlems rode’ bussen rijden dus nu overal in de Randstad. Ook het concept: vaak rijden en weinig stoppen, is weinig veranderd.

tekst loopt door onder de foto

De moderne haltes, die tegenwoordig overal in de Randstad te vinden zijn - Foto: By Dqfn13 - Own work, CC BY-SA 3.0

Reizigersvereniging Rover staat vandaag ook stil bij de verjaardag van de buslijn. “Gefeliciteerd”, schrijven ze zelfs op Twitter. Woordvoerder Nico van Nijendaal laat dan ook weten blij te zijn met de busdienst. “We zijn echt tevreden, het is een goede verbinding tussen Haarlem en Amsterdam.”

Tekst loopt door onder de tweet

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Ook uit reizigersonderzoeken blijkt dat de busgebruikers tevreden zijn over de lijn. In 2019 kreeg lijn 300 gemiddeld een 7,7. Hoger dan de Amsterdamse metro en tram.

Wel tekent Nijendaal aan dat hij minder fan is van R-net concept, dat zijn oorsprong dus kent bij de Zuidtangent. De bussen stoppen om sneller te zijn bij minder haltes en verbinden voornamelijk grote woonkerken. Dorpsbewoners en ouderen moeten daarom steeds vaker met meer lopen.

Tram

Of de buslijn de 40 gaat halen, is maar de vraag. Ook voor de toekomst liggen er namelijk nog plannen voor de Zuidtangent. Zo is het vanaf het begin altijd al de bedoeling geweest om de buslijn om te bouwen tot een tramlijn.

“Sterker nog, de weg is zo gebouw dat er alleen nog rails opgelegd moet worden”, stelt Nijendaal. Als het aan Rover ligt, kan dat niet snel genoeg gedaan worden. “Maar toch zie ik het voorlopig niet gebeuren, zeker niet voor 2030.”

Maak hieronder een virtueel ritje met de Zuidtangent

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke nieuwsredactie