Ga naar Content

Ga jij alcoholvrij proosten op het nieuwe jaar? "Je mist de alcohol niet eens"

Bier, wijn, champagne, gin en zelfs whisky zonder alcohol: het klinkt als vloeken in de kerk, maar alcoholvrije dranken zijn hip. Na Haarlem heeft nu ook Heerhugowaard een alcoholvrije slijterij. "Het suffige imago van alcoholvrije drank is behoorlijk veranderd", aldus Frederike de Groot van NIX&NIX. 

Foto: Beeld & Geluid / Tom Jurriaans

Waar cabaretier Youp van 't Hek er bijna persoonlijk voor zorgde dat het alcoholvrije biermerk Buckler in de jaren negentig over de kop ging, hoef je je tegenwoordig niet meer te schamen met een 0.0 biertje in het café. Alcoholvrije drank is tegenwoordig hip.

"Het is zeker niet meer vloeken in de kerk", vertelt Frederike de Groot van de alcoholvrije slijterij. "We hebben hier bijvoorbeeld tachtig verschillende soorten bier staan. Dat zegt eigenlijk al iets. De kwaliteit is een stuk beter geworden."

De alcoholvrije slijterij in Heerhugowaard is inmiddels al de vierde vestiging van het bedrijf. Het idee is ontstaan nadat oprichter Wim Broekema na een ochtendkater geen puf meer had om een rondje hard te lopen met vrienden. "Dit was het begin van onze journey. Een reis waarin we hebben gemerkt dat het mogelijk is om die mooie avond en die heerlijke ochtend te hebben."

NH Nieuws ging langs bij de alcoholvrije slijterij in Heerhugowaard (tekst loopt door onder de video).

Alcoholvrij proosten op het nieuwe jaar: "Je mist de alcohol niet eens" - NH Nieuws

In de alcoholvrije slijterij merken ze ook dat steeds meer klanten kiezen voor een alcoholvrij alternatief. "Ik ben zwanger en om toch tijdens oud en nieuw met een glaasje bubbels te staan, ben ik hierheen gekomen. In de supermarkt is er weinig keuze en hier is er veel meer aanbod. Normaal drink ik alcohol met mate, maar dit is toch beter dan niets", vertelt een bezoekster. "Nu kun je toch meedoen met de rest."

Volgens De Groot van de alcoholvrije slijterij speelt het sociale aspect ook een grote rol. "Na je vijfde glas water voel je je ook bijna suf, maar als je met een hele feestelijke cocktail staat of met bubbels in je hand doe je toch een beetje mee. En je wordt een stuk frisser wakker de volgende dag."

Alcoholvrije drankjes in de lift

Uit onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut blijkt dat 88 procent van de volwassenen en 79 procent van de jongeren (12 – 18 jaar) wel eens een alcoholvrij drankje heeft geprobeerd. De drie meest genoemde redenen om voor alcoholvrij te kiezen zijn: deelname aan het verkeer, de lekkere smaak en als vervanging voor alcohol.

De verkoop van alcoholvrije producten in supermarkten en slijterijen is tussen 2017 en 2020 met 83 procent gestegen. Alcoholvrij bier is het meest populair (81 procent van alle verkochte alcoholvrije dranken). (Bron: RIVM)

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]